Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
De sound van het jonge spul

Kapok & Reinier Baas & The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble, Young VIPs Tour, donderdag 23 mei 2013, Platformtheater, Groningen

Sound, daar draait het om bij deze jonge VIPs. Dat is een hele opluchting na de generaties van notenvreters die hen voorafgingen.

Bij Kapok is het de sound van de hoorn. Een uitgesproken klassiek instrument, dat zijn solofaam in hoofdzaak te danken heeft aan toongedichten die aan de jacht gewijd zijn. Die kwaliteit staat voorop in het eerste nummer, 'Flatlands'. Morris Kliphuis geeft hier het signaal dat de drijfjacht is afgelopen en dat het hoogste tijd is voor een Jägermeister in de bibliotheek van het jachtslot. Dat de muziek van Kapok niet voor watjes is bestemd, wordt duidelijk in een compositie die als werktitel 'Americana' heeft en die meandert tussen stevige grooves en vrij ritselwerk. De drie muzikanten vormen een echte band: gezamenlijk wordt er aan hetzelfde weefsel gewerkt. 'Nausicaa' klinkt als een klassieke jazzballad (om de gedachten te bepalen: 'I Should Care') en een vrije jam die opent met keiharde beats van drummer Remco Menting, wiens koebelpatronen de ruggegraat van de improvisatie vormen, mondt uit in 'Missing Link'. Intussen wordt het weefsel ontrafeld en volgens een nieuw patroon in elkaar gebreid.

Meer nog dan bij Kapok speelt de sound een cruciale rol bij het More Socially Relevant Jazz Music Ensemble van gitarist Reinier Baas. De line-up, met twee altsaxofoons, is een vondst. Twee tenoren, dat zijn we wel gewend; twee alten is andere koek. Beiden, Maarten Hogenhuis en Ben van Gelder, lijken Lee Konitz op hun huisaltaartje te hebben staan. Ze bezitten voldoende overeenkomsten om mooi te mengen, unisono of harmonisch, maar er zijn ook verschillen. Het geluid van Hogenhuis is, zoals zijn naam al doet vermoeden, hoog, stevig en puur, en hij heeft de neiging de melodische mogelijkheden van het gespeelde materiaal grondig uit te spitten. Van Gelder werkt meer springerig en zijn geluid is rafeliger en dieper dan dat van zijn collega. Samen met baas Baas kan de saxtandem een gigantische boventoonrijke bromtol evoceren. Dat is het geval in 'The Giant Everywhere', waarin de band echt als een orkest klinkt, een glad ensemble met een intrigerend vlekkenpatroon. Halverwege breekt de muziek bijna doormidden, maar drummer Mark Schilders pikt de draad handig op en leidt het MSRJME naar een bevredigend slot.

Moeten we 'The Second Coming Of The Homunculus' lezen als een ode aan, casu quo waarschuwing voor de komst van de artificieel intelligente robot? Afgaande op het strompelende ritme zou ik zeggen van wel. Voorts was de Homunculus niet van echt te onderscheiden en dat mag best een beetje angstaanjagend genoemd worden.

Cees van de Ven maakte op maandag 27 mei een fotoverslag van de Young VIPs Tour bij Jazzpower in Eindhoven. Klik hier voor foto's van het concert van Kapok en hier voor foto's van The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble.

Meer horen en zien?
Vandaag wordt de Young VIPS Tour afgesloten in Den Haag; daar treden beide bands aan op het nieuwe Cutting Edge Jazz Festival in Theater Dakota. Klik hier voor meer informatie.

Labels:

(Eddy Determeyer, 1.6.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.