Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Mary Halvorson Quintet – 'Bending Bridges' (Firehouse 12, 2012)

Opname: 30-31 juli 2011

Gitariste Mary Halvorson is binnen enkele jaren uitgegroeid tot een van de spilfiguren van de bloeiende creatieve muziekscene in New York. Zij figureert in zo'n twintig vaste bands en leidt daarnaast ook nog eens haar eigen trio, kwintet en septet. Wie haar al eens aan het werk heeft gezien, begrijpt meteen waarom zij door haar New Yorkse collega's zo graag wordt gevraagd. Zij koppelt een onwrikbare concentratie en een hyperactief improvisatievermogen aan een gelaagd eigen geluid, met een onwaarschijnlijk arsenaal aan 'stemmingen'.

Halvorson voelt zich het meest thuis in de randgebieden van muzikale stijlen, waar vrije improvisatie en moderne compositie elkaar kunnen raken. Niet verwonderlijk dus dat zij kort na haar studie werd opgemerkt door de grootste vrijdenker in de moderne jazz, Anthony Braxton, die haar in zijn diverse groepen liet spelen. Vervolgens kwam zij in New York in contact met musici als gitarist Marc Ribot, bassist Trevor Dunn en drummer Ches Smith. Deze laatste is Halvorsons vaste slagwerker, en zij is gitariste in Smiths heftige kwintet These Arches.

Met haar ondogmatische aanpak staat Mary Halvorson midden in een inmiddels decennialange traditie, die eind jaren zeventig in downtown New York begon met bands als Curlew, The President, Semantics en Massacre. Hier werd de basis gelegd voor een bijna altijd venijnig klinkende, nergens gewortelde muziek met een waaier aan invloeden van punk tot John Cage en van Captain Beefheart tot balkanritmiek. Deze geest indachtig klinkt Mary Halvorson ook op haar nieuwste album 'Bending Bridges' als iemand die zich niet graag vastlegt. Hierdoor heeft haar muziek soms iets ongrijpbaars en ongedefinieerds, maar op andere momenten zijn haar gitaarlijnen zo helder als een klassieke Mondriaan. Dan komt Halvorson verrassend melodieus en harmonisch welsprekend uit de hoek, zoals in 'That Old Sound', een bijna lyrisch thema dat de grondslag vormt voor een epische solo met de voor haar typische minuscule toonbuigingen en ontregelende ritmes.

Ook 'Sinks When She Rounds The Bend' is een mooi voorbeeld van Halvorsons methode: een statig intro opent fascinerend verklankte vergezichten die via een virtuoze bassolo en subtiel drumwerk steeds duidelijker worden ingekleurd, waarna heftige tutti het thema opblazen en de architectuur van het stuk als het ware in elkaar doen storten. Halvorsons liefde voor avantgarde-rock komt het duidelijkst naar voren in 'The Periphery Of Scandal', een aanvankelijk nog onschuldig voorthuppelende, kwikzilverachtige melodie die uitmondt in een gruizige collectieve rockjam, waarmee zij herinneringen oproept aan illustere voorgangers als Elliott Sharp en Fred Frith.

Meer horen?
Klik
hier om het album te beluisteren.

Labels:

(Laurent Sprooten, 18.4.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)