Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Nieuws
Yuri Honing bedreigd om show in Israël


Pro-Palestijnse actiegroepen zetten saxofonist Yuri Honing onder druk om niet op te treden op het Red Sea Jazz Festival in Israël. Volgens Honing willen 'twaalf tot veertien' groeperingen niet dat hij dit weekeinde in Eilat speelt, uit protest tegen de Israëlische 'bezetting'.

Honing voelt zich bedreigd, maar is niet van plan toe te geven aan druk. "Mijn muziek is apolitiek. Wel vind ik het jammer dat het me vriendschappen en contacten kost in de Arabische wereld." Volgens Honing zitten de actiegroepen niet alleen de band, maar ook collega's op de hielen. "Een Libanese zangeres met wie ik al vijftien jaar bevriend ben, heeft me laten weten dat ze niet meer met mij kan optreden."

Honing gaat niet in op de inhoud van de tweets, e-mails en nachtelijke telefoontjes die hij al weken ontvangt, maar laat weten dat er geen doodsbedreigingen tussen zitten. Aangifte bij de politie heeft hij niet gedaan. "Ik houd mijn rug recht."

De saxofonist treedt al jaren op in de Arabische wereld en speelde meermaals in een Palestijns vluchtelingenkamp. Nooit eerder ontving hij bedreigingen.

Bron: De Volkskrant

Labels:

(Maarten van de Ven, 18.1.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.