Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Traditie subliem gevangen in moderniteit

Larry Goldings / Peter Bernstein / Bill Stewart, zaterdag 19 januari 2013, Bimhuis, Amsterdam

Het authentieke Hammond-ensemble is vanzelfsprekend schatplichtig aan Jimmy Smith, de Hammond-virtuoos van weleer. Zijn invloed is dusdanig imposant dat het onmogelijk lijkt hier los van te komen. Binnen het format van een Hammond-trio, in de jaren vijftig en zestig zeer populair door de pakkende groove-soul-jazz atmosfeer, liggen de rollen van de organist, drummer en gitarist, als stenen geplaveid. De strijdwijze van het trio Larry Goldings, Peter Bernstein, Bill Stewart, die in een tijdspanne van twintig jaar meer dan acht geluidsdragers heeft geproduceerd, wordt gekenmerkt door veelzijdigheid. Zij verkennen niet alleen de dieptes van de standards, maar voegen er ook originelen aan toe.

Het optreden begint met twee mild groovende bluesstukken, waarin de borrelende en pruttelende Hammond B-3 het geheel opdient als een smeuïge, hete stoofschotel. Het muzikale universum wordt uitgebreid verkend via het beklijvende en soulvolle thema 'Molto Molto', een weelderige ballad en een onheilspellende trance-variatie op 'Milestones'. De hechtheid van het trio, de onderlinge interactie en het wederzijds respect vormen samen met het cadansrijke slagwerk en de kleurrijke intermezzo's van Stewart voor een gedegen muzikaal fundament. Het elektromechanisch beest dat mede door de roterende luidsprekers het geluid in de ruimte rondslingert, zorgt voor de karakteristieke Hammond-sound. Goldings legt met dit veelzijdige muziekinstrument indrukwekkende emotionele baslijnen neer, gecombineerd met fijnzinnige lyriek. Zijn muzikale idioom, geaccentueerd door de blues, gaat gepaard met een diepliggend, soms tegendraads, harmonisch gevoel.

Na de gedwongen break wordt het niveau van voor de pauze ontstegen, door een grotere verscheidenheid aan stijlen bloot te leggen in uiteenlopende composities van John Lewis tot Carla Bley. Vette, no-nonsense groove wordt afgewisseld met subtiele dialogen en hard-swingers, voorzien van geraffineerde moderne invallen, en funky boogaloos. De fris-fruitige beats voorzien van vloeiende solo's van Bernstein zorgen voor een ander perspectief. De oude sideman van onder meer Sonny Rollins krijgt de ruimte om te excelleren. In een glanzende, directe, sferische toon etaleert hij zijn techniek volledig in dienst van de muziek. Niet overweldigend in een veelheid aan noten, maar onderscheidend en onvergetelijk. Zonder effecten of randapparatuur weet hij het pure, warme gearticuleerde gitaargeluid in te zetten in een lange stroom aan lyrische, melodische lijnen. Daarbij de handgemaakte Zeidler, een semi-akoestische gitaar, koesterend als een Stradivarius.

Het trio Goldings-Bernstein-Stewart streeft, met een verbazingwekkend vol geluid, een bijna orkestrale dimensie na. Hierbij zetten de heren hun buitengewone individuele competenties intuïtief in om uiteindelijk volledige synergie na te streven.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 29.1.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)