Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Magistrale metamorfose

Boi Akih, cd-presentatie met Paul van Kemenade, vrijdag 29 september 2012, Paradox, Tilburg

Onder de veelzeggende titel 'Circles In A Square Society' slaagt Boi Akih er wederom in een nieuwe dimensie aan hun muzikale idioom toe te voegen. De titel suggereert het warme, menselijke en kunstzinnige antwoord te zijn op de rechtlijnige verzakelijking van de samenleving. De kern van de groep Boi Akih wordt gevormd door gitarist Niels Brouwer en zangeres Monica Akihary. Zij worden op de cd bijgestaan door drummer Kim Weemhoff en trombonist Wolter Wierbos. Laatstgenoemde maakt in Paradox plaats voor saxofonist Paul van Kemenade.

Aan het einde van het optreden is vast te stellen dat de oorspronkelijke kruisbestuiving van traditionele muziek uit de Molukken, Bali en Afrika met westerse, geïmproviseerde en gecomponeerde muziek naar de achtergrond is verdwenen. De muziek van Boi Akih krijgt een ander karakter door het verbuigen van meer of minder bekende songs uit de jaren zestig en zeventig. Zoals Jimi Hendrix' bekende stuk 'Wind Cries Mary' en het minder prominente '1983 (A Merman I Should Turn To Be)', David Crosby's 'Guinevere', Neil Youngs 'Old Man', Bob Marley's 'Redemption Song' en Joni Mitchells 'Cold Blue Steel And Sweet Fire'. De muziek en de iconen uit deze (post) hippie-tijd dragen het gevoel van vrijheid met zich mee. Hoewel het tempo nagenoeg gelijk is aan de originelen, is de uitvoering ingrijpend veranderd.

De benadering van Boi Akih geeft deze songs een zwaarmoedige, klaaglijke of melodramatische boost. De vorm wordt opgerekt als een elastiek, maar de herkenbare structuur blijft een baken. De warme bekoorlijke alt, de acte de présence en het vermogen met hart en ziel de kern van de oude nummers bloot te leggen werken al even aanstekelijk als oprecht. De hartverscheurende solo's van de altist en kleurrijke omlijstingen van Niels Brouwer op de harp en elektrische hollow-body gitaar dragen op gelijkwaardige wijze bij aan het omzwervende kleurrijke geheel. Hier blijft het echter niet bij. In 'Cold Blue Steel And Sweet Fire' verandert het melodrama in een exercitie van daverende free jazz. Door Brouwers gitaarspel explodeert het gevoelige 'Wind Cries Mary' als een referentie aan Hendrix' meest ruige spel in 'Voodoo Chile'.

De eigen composities van Brouwer zijn overigens net zo overtuigend als de transformaties uit het verleden. In een meer experimentele setting wordt een andere dimensie bereikt door gebruik van een veelheid aan elektronische randapparatuur. Impressionistische, door de gitaar geproduceerde, verschuivende soundscapes vormen het fundament voor de 'vrije' woordloze, betoverende improvisaties van Monica Akihari. Ook hierin is variatie het toverwoord en verloopt het spectrum van space-trance tot rock en van volstrekte anarchie tot techno-like. Het aangrijpend uitgevoerde 'Redemption Song', over de bevrijding van de geestelijke slavernij, is een meer dan meeslepend slotstuk van een optreden dat veel meer publiek verdient.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Louis Obbens.

Labels:

(Louis Obbens, 10.10.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)