Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
The Claudia Quintet + 1 featuring Kurt Elling & Theo Bleckmann - 'What Is The Beautiful?' (Cuneiform, 2011)


'Soon. Soon it will. Soon it will be showtime again.' Zo klinken de verwachtingsvolle openingszinnen van het meest recente album van het Amerikaanse Claudia Quintet, het geesteskind van drummer/componist John Hollenbeck. Rode draad vormen de eindrijmloze gedichten van woordkunstenaar Kenneth Patchen (1911-1972) aan wie het concept jazz poetry moet worden toegeschreven. De teksten - deels voorgedragen, deels gezongen - worden vertolkt door twee van de invloedrijkste jazzzangers van dit moment, Kurt Elling en Theo Bleckmann.

Patchen is de geschiedenis ingegaan als de eerste dichter die zijn werk conceptueel koppelde aan jazz en improvisatie. Hiermee beïnvloedde hij rechtstreeks de aanstormende beat-generatie met schrijvers als Allen Ginsberg en Jack Kerouac, beiden uitgesproken bewonderaars van Patchens werk. Hij trad vanaf het begin van de jaren vijftig regelmatig op met jazzmusici, onder wie Charles Mingus en mindere goden als Allyn Ferguson en Albert Neil. Met Fergusons Chamber Jazz Sextet maakte Patchen voor het Folkways-label enkele inmiddels befaamde grammofoonplaten. Zijn gedichten ademen een enigszins verontrustende en toch beheerste vrijheid, die stimulerend op het brein van de lezer/toehoorder werkt door het bijna baldadige plezier in onverwachte overgangen qua stijlregister, perspectief en emotionele lading. Die werkwijze resulteert in dadaïstisch aandoende exercities, maar ook in stuitend eerlijke liefdespoëzie en sarcastische sociale kritiek ('Job').

De beeldrijke frasen van deze taalvirtuoos zijn voor het stilistisch niet te classificeren Claudia Quintet een gefundenes Fressen. Meer nog dan op andere Claudia-albums heeft hier het ensemblespel de voorrang boven het solistische element. De structuren van de muziek volgen de bewegingen van de voordracht en zijn daar zo mee vervlochten dat ze betekenis krijgen. Soms bepaalt de wisselende toonhoogte van de uitgesproken tekst de melodielijn van de instrumenten, zoals in het boven geciteerde 'Showtime', dat door Kurt Elling werkelijk indrukwekkend de wereld in wordt geslingerd. Met zijn fantastische timing en intense stemgebruik zorgt hij voor een hilarisch wisselbad aan emoties, een paradoxaal mengsel van verwondering, hoop, wilskracht, twijfel en vervreemding.

Waar Elling de groteske, absurdistische gedichten al spreekzingend voor zijn rekening neemt, zijn de meer pastorale liefdesgedichten een kolfje naar de hand van de Duits-New Yorkse zanger Theo Bleckmann. In deze stukken heerst een totaal andere dynamiek. In fraaie, bezonken melodieën brengt Bleckmann met zijn ijle, maar doordringende stem de woorden behoedzaam over. De breekbare gedichten vinden een perfecte weerklank in de kalme, niettemin complexe ritmische cadansen van Hollenbecks composities. 'What Is The Beautiful?' is een overtuigend album dat telkens weer verrassend klinkt.

Meer horen?
Klik
hier om van dit album 'Job' te beluisteren.

Labels:

(Laurent Sprooten, 12.10.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)