Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


  

Cd / 7"
Double Tandem – 'Cement' (PNL Records, 2012)
Double Tandem/Mats Gustafsson – 'Abet?!' (Terp Records, 2012)

Opname: 7 september 2011 / 28 december 2009/22 februari 2011

Double Tandem is een van de schier oneindige samenstellingen waarin de transatlantische impro-scene rond Ken Vandermark (sax en klarinet), Ab Baars (sax, klarinet en shakuhachi) en Paal Nilssen-Love (drums) zich manifesteert. Deze muzikanten komen elkaar regelmatig tegen in allerhande bands en speciale projecten en hebben zodoende een eigen taal ontwikkeld, die zich ergens bevindt tussen Noord-Amerikaanse fire music en Europese improvisatie.

Met name Vandermark en Nilssen-Love hebben samen een lange staat van dienst, onder meer als duo dat de enorme technische en conceptuele vermogens van beide muzikanten toont. Toch klinkt deze opname niet als een Vandermark/Nilssen-Love-plaat met een extra muzikant. Daarvoor zijn deze muzikanten te vaardig. Bovendien is Ab Baars, als één van de vaste medewerkers in veel bands rond Misha Mengelberg, prima in staat om te sturen, te worstelen en nurkse grappen uit te halen. De speelsheid die door Baars' verder zeer gefocuste spel wordt gecreëerd, zorgt voor extra spanning. Dit begint al met de openingsnoot van de cd. Deze wordt met een geweldige klap door Nilssen-Love ongedaan gemaakt, waarna er een interessante stoeipartij ontstaat tussen klarinet en drums, alvorens Vandermark als een echte heldentenor op grootse wijze het woord eist.

Hiermee zet hij behoorlijke spanning op de rest van de groep. De moeilijkste muzikale taak is dan ook die van Nilssen-Love, die als drummer verantwoordelijk is voor de cohesie. Uiteraard is dat wanneer het om vrije improvisatie gaat een relatief begrip, maar juist het zetten van muzikale punten en komma's en het opzwepen van de solisten is wat deze muziek zijn vorm geeft. Wanneer de drummer ruimte laat, is het voor de rietblazers mogelijk onderling de dialoog aan te gaan, terwijl een paar rake klappen de boel weer opjutten.

Van de drie stukken die gespeeld worden is 'Shale', de derde, niet alleen verreweg de langste, maar bij aanvang ook de meest Noord-Amerikaanse. Dit manifesteert zich vooral in de manier waarop Vandermark opent met een vijf minuten durend machtsvertoon. De marathonsessies van zijn mentor, wijlen Fred Anderson, zijn hierin duidelijk terug te horen. Wanneer Baars plots inbreekt op klarinet, verdwijnt de radicale expressie en begint het vormexperiment weer. Zo met elkaars visie stoeiend zijn de blazers soms net twee concurrerende boksers, terwijl ze op andere momenten eerder als schakers hun volgende zet lijken te plannen. Het geheel is buitengewoon enerverend, maar ook zware luisterkost.

Als klap op de vuurpijl heeft Terp Records, het platenlabel rond de Afrikaanse avonturen van The Ex, een 45-toerenplaat, 'Abet?!' genaamd, uitgebracht met op een kant een live-optreden van Double Tandem in Ethiopië. Op de andere kant staat een solo-opname van Mats Gustafsson, die met name door zijn fenomenale slap-tongueing het publiek op zijn hand weet te krijgen. Deze opnamen zijn een stuk minder essentieel, maar voor verzamelaars en liefhebbers zeker de moeite waard. Samen met het eerder op deze website besproken 'Baro 101' vormt 'Abet?!' echter wel een interessante inkijk in de wereld van een buitengewoon vruchtbaar netwerk van internationaal georiënteerde muzikanten.

Meer horen?
Klik
hier om fragmenten van 'Cement' te beluisteren.

Labels:

(Sybren Renema, 4.7.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.