Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Mats Gustafsson, Paal Nilssen-Love & Mesele Asmamaw – 'Baro 101' (Terp Records, 2012)
Opname: 27 februari 2010

Punkband The Ex reist regelmatig naar Ethiopië om daar op te treden en zich te laven aan de rijke muziektraditie. Door hun enthousiasme en daadwerkelijke bevlogenheid is deze betrokkenheid met een derdewereldland veel meer dan het quasi-geëmotioneerd fotomoment, waartoe een dergelijke reis zich bij veel andere muzikanten beperkt.

Via samenwerkingen met lokale muzikanten, zoals saxofonist Getatchew Mekuria, slaagt The Ex er daadwerkelijk in te helpen een onderbelichte muzikale traditie te doen emanciperen. Hierbij werd de band rond de jaarwisseling van 2009 bijgestaan door een batterij aan prominente freejazzmusici, waaronder Ken Vandermark, Paal Nilssen-Love, Mats Gustafsson en Ab Baars. Samenwerkingen tussen de gastmusici en lokale muzikanten konden niet uitblijven en Baro 101, opgenomen in kamer 101 van het Baro Hotel, is hiervan het resultaat.

Hoewel de band, bestaande uit Mats Gustafsson (baritonsaxofoon), Mesele Asmamaw (
krar) en Paal Nilssen-Love (drums), voor tweederde hetzelfde is als supergroep The Thing, ligt de nadruk hier meer op textuur en directe improvisatie dan op strakke riffs. Dat wil niet zeggen dat deze niet voorbij komen, maar de krar, een Ethiopische luit, is minder geschikt voor staccato riff-werk dan een contrabas. Gustafsson is zich hiervan bewust en kiest er overduidelijk voor af en toe door middel van slap tonguing of herhaling van noten een ritme aan te geven, waar Nilssen-Love vrijelijk omheen kan werken. Hierdoor wordt een kader uitgezet waarbinnen de improvisatie zich organisch kan ontwikkelen.

Hierbij heeft de krar de grootste vrijheid, aangezien dit instrument in deze context de grote onbekende is en zich zodoende niet aan enige conventie hoeft te houden. Soms wordt Asmamaw echter enigszins ondergesneeuwd door de luidere Scandinaviërs, maar op andere momenten krijgt hij alle ruimte om zijn instrument te bespelen, zowel op een traditionele als op een meer experimentele manier. De Ethiopische muziektraditie kent een aantal op de blues gelijkende vormen, waarin glissando's en microtonale ornamenten een plaats kennen, die wellicht een inspiratie hebben gevormd voor Asmamaw's bijdrage, die soms ver buiten de gebaande paden van het snaarinstrument gaat en zich richting Derek Bailey begeeft. Wanneer Asmamaw halverwege 'Baro 101-B' opeens begint te zingen, worden plotseling de wortels van zijn cultuur weer zichtbaar. Het resultaat is een uitstekende, hypnotiserende plaat, die zich mijlenver van de derivatieve 'wereldmuziek' en diep in het domein van de originaliteit bevindt.

Meer horen?
Op deze website kun je twee fragmenten van dit album beluisteren.

Labels:

(Sybren Renema, 18.5.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.