Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Full Blast & Friends – 'Sketches And Ballads' (Trost, 2011)

Opname: 16 oktober 2010

Full Blast is een van de vele vehikels van Peter Brötzmann, de éminence grise van de Europese free jazz. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het huidige Chicago Tentet of de grotere band waarmee Brötzmann ooit het legendarische 'Machine Gun' opnam, is Full Blast in beginsel een trio, vaak aangevuld met gasten. Dit formaat is door de Duitse saxofoongigant uitvoerig onderzocht, maar toch gaat hij met Full Blast een heel andere kant op dan met bijvoorbeeld Brötzmann/Bennink/Van Hove. Door de jaren heen heeft Brötzmanns spel meer focus gekregen en is het, terwijl het niet aan intensiteit verloren heeft, een stuk gestroomlijnder geworden. Dit komt Full Blast ten goede.

Het succes van 'Sketches And Ballads' is met name te danken aan drummer Michael Wertmüller, die erin is geslaagd de compromisloze energie van de saxofonist enigszins in te dammen. Hiervoor was een 50 pagina's tellende, extreem complexe partituur nodig. Evenzeer van belang was het kiezen van geschikte gastsolisten, die alle drie op een intelligente manier de richting van de band helpen bepalen. Elk op hun eigen wijze zorgen trompettist Tomas Herberer, rietblazer Ken Vandermark en percussionist Dirk Rothbrust ervoor dat 'Sketches And Ballads' meer is dan de gebruikelijke ieder-voor-zich waar Brötzmann steevast als dominante figuur uit oprijst.

Opvallend is hoe weinig Brötzmann zich in de ensemble-passages begeeft. Deze zijn door Wertmüller overduidelijk geschreven met de technisch veel begaafdere Vandermark en Herberer in gedachten. Vooral wanneer Vandermark klarinet speelt, harmonieert hij schitterend met Herberers trompet. Het groot slagwerk van Rothbrust, inclusief timpanen en pauken, zorgt voor de nodige interpunctie in de partituur. Uit deze relatieve rustpunten duikt dan de tenorsax of taragato van Brötzmann op om de melodie van een hoogtepunt te voorzien. Hier kan de saxofonist, die zijn imago als Teutoonse ijzervreter stiekem koestert, zich volop uitleven, voordat hij weer wordt ingedamd door het ensemble, waaruit dan een nieuwe solist opduikt.

Deze methodiek is zeker niet nieuw, maar is door de zeer zorgvuldig uitgewerkte partituur van Wertmüller uitermate efficiënt. Met name wanneer het een houwdegen als Brötzmann betreft, kan een vrije improvisatie nog wel eens doodvermoeiend zijn, en de structuur die Full Blast hanteert, zorgt voor meer houvast dan de meeste sessies waar Brötzmann deel van uitmaakte, zonder dat er ergens aan intensiteit wordt ingeboet. Het gebruik van pauken en timpanen is een gouden vondst; hierdoor wordt het Wagneriaanse of Richard Strauss-achtige element van Brötzmanns spel, evenals zijn positie als erfgenaam van een hele traditie van zwaar aangezette muzikale emotie, nog eens benadrukt. Als het niet zozeer een door Wertmüller gestuurde groepsinspanning was geweest, had deze plaat 'Also Sprach Brötzmann' kunnen heten.

Meer horen?
Op de
website van Juno Download kun je een deel van dit album beluisteren.

Labels:

(Sybren Renema, 16.3.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)