Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Interview
Sam Most


"Ken je het verhaal hoe ik een fluit kreeg van Frank Sinatra? Ik werkte toen met vibrafonist Red Norvo in het Sands Hotel in Las Vegas. Frank Sinatra kwam daar kijken en toen hij langs me liep zei hij: 'Sam, you’re blowing your ass off.' Prima, toch? Op een gegeven moment zaten we aan het ontbijt en toen zei hij: 'Sam, ik moet je iets laten zien.' Hij diepte een handgemaakte fluit uit zijn zak op. Hij zei: 'Ik weet dat je haar mooi vindt – je mag haar hebben.' Ik heb die fluit nog steeds. Hij vertelde dat hij haar voor zijn adembeheersing gebruikte. Vermoedelijk alleen om noten lang aan te houden. Breath control. Ik heb ook begrepen dat hij graag veel zwom."

De 81-jarige fluitist Sam Most (81) was vijftig jaar geleden al een gevestigde naam in de jazz. Hij speelde met tal van grote namen, zoals Tommy Dorsey, Red Norvo en Buddy Rich. Hij was wat in de vergetelheid geraakt, toen pianist en bopkenner Rein de Graaff hem een paar maanden geleden tegen het lijf liep. Het kon niet uitblijven: als gast van het Rein de Graaff Trio toerde de veteraan vorig jaar in oktober en november door ons land. Eddy Determeyer had bij die gelegenheid een gesprek met Sam Most.

Klik hier om het interview te lezen.

Labels:

(Eddy Determeyer, 29.1.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.