Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Festival
De Coltrane van het knoppeninstrument

Bart Wirtz Quartet, Biondine/Godard/Niggli, Quincey & Django Bates' Belovèd Bird, zaterdag 11 & zondag 12 juni 2011, VPRO ToneJazz Festival, De Toonzaal, Den Bosch

De tweede dag van het VPRO ToneJazz Festival – het kwaliteitsfestival binnen het grote buiten Jazz in Duketown-festival – startte wederom met een Nederlandse groep: het Bart Wirtz Quartet. Het festival had als rode draad iedere avond een nationale en internationale formatie, maar ook – onbedoeld waarschijnlijk – een voorkeur voor altsaxofonisten: Rolf Delfos, Christian Weidner, Floris van der Vlugt (op de zondag) en nu dus Bart Wirtz.

Wirz is een aanstormend jong talent, die zich ook reeds manifesteerde in het magnifieke Artvark Saxofoon Quartet. Hij is een gedegen, bluesy blazer met een warm geluid. Zijn kwartet speelt een aangenaam hedendaagse en melodieuze hardbopjazz. Prettige, sprankelende, frisse bebop, navenant vertolkt door de leider zelf, met behulp van pianist Jasper Soffers, bassist Jeroen Vierdag en drummer Makki van Engelen.

Net als de eerste dag van het festival was het optreden van de internationale groep – Biondini/Godard/Niggli – het hoogtepunt van de avond. Alle drie zijn meester-instrumentalisten. Op de Europese podia zijn ze graag gehoorde gasten, zowel in deze triocombinatie als ieder afzonderlijk in eigen of andere combinaties.

Luciano Biondini is een fenomeen, een wonderaccordeon-man, de Coltrane van het knoppeninstrument. Hij produceert een continue stroom van razendsnelle licks en boeit gedurende het gehele concert met lyrische en heftige, virtuoze passages. Balkaninvloeden, free-jazz passages en improvisaties vormen de kern van het muzikale arsenaal van dit trio. Biondini's maten – bassist/tubaspeler Michel Godard en drummer Lucas Niggli – spelen hoofdzakelijk een uitermate energieke en muzikale begeleidende rol. Ook in hun solo's doen zij niet onder voor het niveau van de accordeon-maestro. Grote klasse, dit trio.

De eerste groep van de laatste avond van dit minifestival was het Nederlandse kwintet Quincey onder leiding van trompettist Diederik Rijpstra. Zeer melodieuze, lyrische, haast filmische muziek werd geconcentreerd en vakkundig uitgevoerd. Mooi gecomponeerde, fraaie muziek, waarin onderbuikgevoelens werden gemeden. Met enkele goed opgebouwde solo's wist altsaxofonist Floris van der Vlugt nog enigszins emoties toe te voegen.

Daarna het slotstuk van het festival; Django Bates' Belovèd Bird. Pianist Bates is evenals Biondini een beest van een instrumentalist. Hij is een combinatie van de vingervlugge en harmonieuze Art Tatum en de free-jazzer Cecil Taylor. Met zijn project Belovèd Bird neemt hij de muziek van Charlie Parker bij de kladden. 'Scrapple From The Apple', 'Now’s The Time', 'Confirmation', noem ze maar, ze kwamen in alle mogelijke en onmogelijke variaties en tempi voorbij. Met bassist Petter Eldh en drummer Peter Bruun werd een Parkerrevival van jewelste gepresenteerd. Een sublieme afsluiting van een even subliem festival.

(Jacques Los, 27.6.11) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)