Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Susanne Alt Quartet – 'Live At Bimhuis' (Venus Tunes, 2011) 2 CD

Opname: 2010

Wat mij betreft, had het er al eerder van mogen komen: een live-cd van Susanne Alt. Maar het wordt meteen goedgemaakt met een dubbelaar! En het is meteen zó live en zó lekker veel, dat je thuis meteen een avondje uit bent.

Een cd-concert met een duidelijke kop en staart. De band zet als opener het ophitsende 'Now Forever' in zonder de leading lady, die, duidelijk gemarkeerd door gejuich en applaus, een kleine minuut later opkomt; het slotnummer, 'Happy People In The Morning', met de langzaam opstartende piano-turbo van Thijs Cuppen, is de ultieme uitsmijter. Daar tussenin een gulle waaier van meer dan een dozijn stukken. Zeven van Alt zelf, en de rest van individuele bandleden (met een ruim aandeel van bassist Sven Schuster). Qua sfeer en stijl sluiten de composities naadloos op elkaar aan.

Een lekker stel bij elkaar, Alt, Cuppen, Schuster en Lemm. Stuk voor stuk muzikanten bij wie de muziek vanuit de tenen komt. En dat niet alleen. Hoewel allen relatief jong, getuigen hun verrichtingen van rijpheid en visie.

Om te beginnen met de leidster van het kwartet. Susanne Alt weet wat ze wil, en wat ze wil, doet ze briljant. Ze speelt met een exemplarisch gevoel voor structuur en ritme, en haar toon is ferm en onopgesmukt. De durf en de argeloze oprechtheid in haar spel doen mij aan Art Pepper denken. Een formidabele techniek in dienst van totale zelfexpressie, het jagen van climax naar climax, hoger en hoger, tot je toon vanzelf een keer overslaat en je maar weer terugkeert naar de aarde. No holds barred! Prachtig vind ik ook de ritmische patronen die ze lust, door een stuk of wat maten, om daarna haar melodische koers weer voort te zetten.

Dan de heren. Thijs Cuppen is een pianist met een percussieve aanslag, die, net als Alt, een voorliefde aan de dag legt voor bluesy spel, maar daar graag ook nog latin-elementen aan toevoegt om een geweldige ritmische power te ontwikkelen. Sven Schuster, zoals gezegd een gulle leverancier van composities op deze dubbelaar, beheerst de contrabas in alle voorbijkomende stijlen: blues, funk (licht als op een basgitaar), latin en swing. Uiterst fraai en markant is zijn gestreken spel, zoals in 'More Of That'. En last but not least Philippe Lemm, een uniek, vederlicht spelend drumtalent, dat elk ensemble waarin hij plaatsneemt doet rondvliegen als op een Perzisch tapijtje. Een deel van zijn muzikale kracht schuilt in zijn gebruik van de brushes, die hij niet reserveert voor – excusez le mot – 'roerbakken', maar ook hanteert in funky nummers, waar andere drummers er met stokken op los zouden meppen.

'Live At Bimhuis' is de ultieme live-cd. Susanne Alt creëert met haar kwartet een zinderende sfeer en een levendigheid, die ik eerlijk gezegd nogal mis op haar studioalbums. Daarop valt sterker op dat haar composities, weliswaar uitgangspunt voor groovy solo's, bepaald niet verrassend of vernieuwend kunnen worden genoemd. Timide thema's veelal, wat grijs en gewoontjes. Het is duidelijk dat Alt zichzelf in het componeren niet echt uitdaagt, en dat vind ik wel jammer. Wat echter ook mijn bezwaren mogen zijn tegen het conservatieve karakter van haar muziek an sich, aan haar live-performances kan ik me alleen maar reserveloos overgeven.

Meer horen?
Klik
hier om samples van twee nummers van deze cd te beluisteren: 'Now Forever' en 'Right Now'.

Labels:

(Paul van den Belt, 29.5.11) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)