Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Rêve D'Éléphant Orchestra – 'Pourquoi Pas Un Scampi?' (W.E.R.F., 2011)

Opname: oktober 2010

Verdomd, met een trompet, een trombone en een tuba heb je een complete kudde olifanten. Dat werd me duidelijk in het nummer 'Mon Éléphant' van dit Belgische collectief. Als het beeld van die olifanten zich eenmaal op je netvlies genesteld heeft, hoor je de kudde ook daadwerkelijk in elk stuk marcheren. Hoewel je uiteraard op alle muziek kunt dansen, is het toch eerder marsmuziek wat hier de klok slaat. Ik bedoel, ik zou deze muziek in mijn iPod stoppen als ik zou gaan lopen – als ik een iPod had en als ik zou willen lopen.

Goed, het levert in elk geval aardige associaties op, dat vrolijke klippetie-klop van de percussie met de gierende gitaar van Benoist Eil in 'Kaai'. Alles speelt zich in een surrealistische wereld af, ergens tussen de middeleeuwen en de toekomst. Een enkele keer lijkt het op jazz: de gestopte trompet van Alain Vankenhove in 'Tradewinds'. Meestal lijkt het nergens op. Ja, verstuikte kamermuziek. Maar altijd is daar het ritme van de drie percussionisten – die nochtans nergens domineren. Daarbij heeft de bodhrán, een platte ronde Ierse trommel, het hoogste (lees: diepste) woord. Voeg je dat samen met de tuba, dan krijg je, tja, dan krijg je iets heel anders.

Meer horen?
Klik
hier voor geluidsfragmenten van een drietal tracks van deze cd: 'Idylam'bo', Pourquoi Pas Un Scampi?' en 'O Cieco Mondo, Di Lusinghe Pieno'.

(Eddy Determeyer, 4.5.11) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.