Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Celano Baggiani Group – 'Alienology' (TryTone Records, 2011)

Opname: 11 april 2010

Hoewel dit kwintet steeds wordt gelabeld als een Amsterdamse band, krijg je ze zelden internationaler dan dit. Leiders Guillermo Celano (gitaar) en Marcos Baggiani (drums) hebben Argentijnse roots, Gorka Benitez (tenorsax/fluit) werkt vanuit Spanje en Michael Moore (klarinet/altsax) waaide een paar decennia geleden over vanuit de Verenigde Staten. Blijft enkel Sven Schuster (contrabas) nog over om de Nederlandse kleuren vol overgave te verdedigen.

Of het te maken heeft met die geografisch sterk verschillende afgronden, daar durven we geen boude uitspraken over doen, maar de combinatie van deze vijf leidt op 'Alienology' alleszins tot een originele sound, die niet meteen te linken valt aan een groot buitenlands voorbeeld. Dat Celano en Baggiani deze band intussen al een decennium gaande houden, bewijst natuurlijk ook al dat er sprake is van wederzijds vertrouwen en voldoende creativiteit. Anders maak je geen vier cd's.

Op dit album hoor je een eclectische combinatie van moderne jazz en improvisatie, met hier en daar accenten uit de filmmuziek, een handvol rockreferenties en melodieën die eerder uit de volksmuziek lijken te komen. Als je de chaotisch getekende hoes moet geloven (die toont een vetzak die een bever (?) gebruikt als blaasinstrument) dan gaat het er onomwonden grof aan toe, maar dat klopt niet. Het is wel zo dat de pruttelende scheetgeluidjes van opener 'Potato Boy' vermoedelijk voor wat gegniffel zullen zorgen, net zoals de hardrockriff van 'El Cortito' menig wenkbrauw omhoog zal doen schieten, maar goedkoop scoren gebeurt hier zelden. Daarvoor zijn de muzikanten net iets te goed.

Mooi om te horen hoe Celano à la Nels Cline/Henry Kaiser gebruik weet te maken van allerhande weirde gitaareffecten om in 'El Cortito' de spooky sfeer, die al gecreëerd werd door de fluit van Benitez, nog eens te versterken. Ook opvallend hoe Baggiani in 'Bank Robbery', een compositie die aanvankelijk een ballade belooft te worden, een hypnotiserende puls weet te stoppen die goed past bij zijn met de postrock flirtende stijl. Of de laatste vier minuten van dat nummer: een climax die start vanuit een jankende gestreken bas en eindigt met de jubelende sax van Moore.

Als de band iets te verwijten valt, dan is het misschien dat het album meteen van start gaat met drie opvallende kleppers op rij, waarna de plaat gedoemd is om net iets minder verrassingen uit de mouw te schudden. Maar dat is dan eigenlijk een luxeprobleem, want je hoort op 'Alienology' puike composities, sterke improvisaties, catchy en soms exotische thema's, bevlogen solo's en een mooie combinatie van spieren en verfijning, waardoor het deel van het dansbare 'Binocular Eyeglasses, New Prescription' tot afsluiter 'Abuela' met zijn schimmige gitaarpartijen eigenlijk amper moet onder doen voor die imposante start. Dit is gewoonweg een hele goede plaat.

In het najaar trekt deze band de hort op met het duo Ellery Eskelin/Sylvie Courvoisier. Dat wordt iets om niet te missen!

Meer horen?
Op de
homepage van de Celano Baggiani Group kun je naar drie stukken van deze cd luisteren: 'Potato Boy', 'El Cortito' en 'Bank Robbery'.

Labels:

(Guy Peters, 18.4.11) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.