Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Complex project houdt luisteraar bij de les

Horn Please!, met Eric Vloeimans, Xenophonia, Fanfaresque & Rotterdams Jongenskoor, zaterdag 29 januari 2011, De Marekerk, Leiden

'Gezichtsbepalend 2010', de oeuvre-onderscheiding van de Provincie Zuid-Holland, stelde Eric Vloeimans in staat om een complex project op te zetten met de hulp van Martin Fondse en Carlo Balemans. In de Leidse Marekerk staan naast Vloeimans drie groepen musici. Het trio Xenophonia uit Parijs, het Rotterdams Jongenskoor en Fanfaresque, een voor de gelegenheid door dirigent en componist Balemans samengesteld fanfareorkest. Fanfaresque bestaat uit musici geselecteerd uit Codarts (het Rotterdams conservatorium) en het fanfareorkest De Hoop uit Middelharnis. Vloeimans heeft als jongeling ook in een fanafareorkest gezeten. Xenophonia bestaat uit pianist Bojan Z (Zulfikarpaśić), zanger/gitarist Damir Imamović en percussionist Bachar Khalifé, die allen in Parijs wonen. Vloeimans ontmoette hen in 2009 in Sarajevo, toen Bojan Z artistiek adviseur was van een festival dat ook Xenophonia heette.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het koor meerstemmige partijen zou zingen, maar dat lukte door allerlei logistieke problemen tijdens de repetties niet. Het concert begint met een stuk van Balemans, 'Connect Please', ook door hem gedirigeerd en gearrangeerd. De spanning wordt met minimale middelen opgebouwd voor de solo van Vloeimans. Het geluid verdeelt zich op onvoorspelbare wijze onder de grote koepel van de zeventiende-eeuwse kerk. Alleen wie op de voorste rijen zit, heeft geen last van de stevige nagalm. Fanfaresque speelt gelukkig heel ingetogen, zodat er in combinatie met het viertal in het midden toch een mooie spanningsboog ontstaat. Het tweede stuk, 'A Drone Throughout' is van Fondse en wordt ook door hem gedirigeerd. Bojan Z speelt zowel op vleugel als op de Fender Rhodes, nu ook aangevuld met elektronica. Met de subtiele zang van Imamović en de Midden-Oosterse percussie - inclusief cajón van Khalifé - krijgt het stuk een bijna Arabo-Andalusisch karakter.

In het thema van de serie 'Majesteit' van Vloeimans ,dat gearrangeerd is door Balemans, speelt Fondse op de vibrandoneon, een melodica-achtig instrument met een klank die deels lijkt op de bandoneon. Hij zal daar ook later uitgebreid en interessant op soleren. Vloeimans speelt op zijn gebruikelijke manier, met de nodige valse lucht en met een grote dynamiek, die in de ruimte goed tot haar recht komt. Slechts af en toe doorbreekt de trompettist de serene sfeer met scherpe, snelle tonen. De rest van het repertoire is grotendeels gebaseerd op composities van Bojan Z, die evenals Vloeimans eerder een ingetogen benadering voorstaat. De combinatie van balkanritmes en jazzharmonieën klinkt verrassend natuurlijk, maar af en toe ook wat gezapig.

De finale is 'The Art Of Honking', een levendig stuk van Fondse dat onder meer het hectische verkeer in India oproept. 'Horn Please' staat op de achterzijde van veel Indiase vrachtwagens, die het liefst op het midden van de weg rijden omdat de randen van veel wegen afgebrokkeld zijn. Er is ook ruimte voor een korte stukje improvisatie en geluidseffecten van het koor en de blazers. Het optreden bestaat uit één set van bijna twee uur, maar de aandacht van de luisteraars lijkt geen moment te verslappen. Een toegift na een staande ovatie komt dan ook niet onverwacht. Met wat meer voorbereiding had het optreden nog mooier kunnen zijn.

(Ken Vos, 15.2.11) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)