Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
De magie van JD

masterclass en optreden van JD Walter, 6-7 december 2010, Prins Claus Conservatorium & De Smederij, Groningen

Bij de aanvang van zijn masterclass stuurde vocalist JD Walter een contrabassist weg. Een bas, die had hij zelf wel bij zich.

Dat hij baslijnen is gaan zingen en ook andere instrumentale effecten ging toepassen, had artistieke en economische gronden, vertelde de Meistersänger tijdens zijn masterclass in het Groninger conservatorium. Daardoor ging hij beter naar bassisten luisteren: wat doet Paul Chambers daar? Hoe lost Jaco dat op? Waar is Anthony Jackson nu weer mee bezig? Daarnaast is het zo dat ook New Yorkse podia steeds minder geld te besteden hebben en dus kleinere combo's engageren. Overigens verdient de nieuwe docent Jazzzang brood en beleg vooral in Europa. (Niet in Nederland, gekkie. We hebben het hier over beschaafde landen.)

Had ik al geschreven dat JD Walter een regelrechte sensatie is? Bij dezen. Niets meer. Niets minder. Sinds het gedenkwaardige debuut van Rachelle Ferrell op het Haagse North Sea Jazz Festival heeft geen vocalist een vergelijkbare verwoestende indruk op me gemaakt. JD's bereik omvat drie octaven, ik denk dat hij van nature een tenor is en als dat kleine menneke als een Saturn V de hoogte ingaat, kan hij net zo puur en etherisch klinken als de beste Italiaanse castraatzangers. (Dat, Ingrid, is juist een compliment.) Daarbij vleit hij je ziel los en die gaat verzaligd mee op reis. En ook als hij met behulp van zijn choruspedaal in de Saragossa Zee afdaalt, laat je je een met de wieren wiegen, heen en weer.

Je kunt Walter in de rij Jon Hendricks-Bobby McFerrin-Al Jareau plaatsen, terwijl de eigenzinnige manier waarop hij zijn eigen dingetjes en standards als 'The Way You Look Tonight' en 'Beautiful Love' vormgeeft aan Nat King Cole doet denken – de Nat Cole van diens triotijd. Ondanks of juist dankzij zijn verbluffende fluttertechnieken en andere capriolen krijgen de teksten alle aandacht. Woorden worden gewikt en gewogen.

Het gelegenheidskwartet onder leiding van pianist Diederik Idema dat hem in De Smederij begeleidde, dirigeerde de zanger met handgebaren en blikken. Dat het combo (niet gerepeteerd!) geen krimp gaf, droeg duidelijk bij aan de magie van de avond.

(Eddy Determeyer, 13.12.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.