Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Jan Menu & Jasper Stoffers – 'Dutch Songbook' (Dig Diz Music, 2010)


Ik herkende er geen één! Saxofonist Jan Menu en pianist Jasper Soffers hebben tien Nederlandstalige evergreens, van 'Veel Mooier Dan Het Mooiste Schilderij' van Eddie Christiani tot 'Het Laatste Wonder' (Spinvis) in een jazzjasje gehesen en de eerste keer dat ik de cd draaide, stond ik mooi met de bek vol tanden. Dat ligt natuurlijk ook aan mij. De eerste twee Nederpopliedjes die ik hoorde en internaliseerde waren 'De Speelbal' en 'Tinusman', die ik van ons dienstmeisje leerde. Ik was toen drie of vier en besloot dat mijn vaderlandse canon daarmee wel vol was. Daarna schakelde ik over op het Engelstalige repertoire; vandaar dat ik 'Sentimental Journey' en 'Caldonia' nog wel uit het hoofd kan reciteren en 'Veel Mooier Dan Het Mooiste Schilderij' niet.

Dat neemt niet weg dat Menu en Soffers prima werk hebben geleverd. Ze hebben, hoewel dat wellicht voor de hand zou liggen, niet voor een typisch Nederlandse aanpak gekozen, dus niet voor een soort Willem Breuker-verhaspeling. Nee, deze eeuwig groene liedjes hebben een behandeling gekregen alsof het onvervalste Amerikaanse evergreens betrof. Zo gaat het kwartet in 'Margootje' op de Coltrane-toer – Coltrane voor de smalle beurs, zou je kunnen zeggen. Hilarisch is het al genoemde 'Mooiste Schilderij' geworden. Dat is namelijk vermomd als Lennie Tristano's 'Line Up' – pas in het laatste chorus, vlak voor de ook al karakteristieke fade-out, duikt het thema op. Chapeau, mijnheer Soffers.

Het album opent met Herman van Keekens 'Pappie Loop Toch Niet Zo Snel' en zet je gelijk op het verkeerde been. Want je zit onwillekeurig te denken: verrek, welke Amerikaanse evergreen hoor ik toch? Dat is dus 'Daddy Don’t You Walk So Fast' van de cabaret-countryzanger Wayne Newton. Zo zijn ook 'Wat Een Dag' (mooi baswerk van Clemens van der Feen) en 'De Twips' jazzy gepimpt. Op 'Wat Voor Weer Zou Het Zijn In Den Haag' geeft het kwartet zelf al antwoord: de golven slaan over de pier, donderkoppen pakken zich rommelend samen boven de Hofvijver, kwaadaardig loerend naar het Torentje.

Meer horen?
Jan Menu was onlangs te gast in het NTR-radioprogramma Kunststof, waarin hij werd geïnterviewd over dit album. Tevens horen we een aantal tracks voorbijkomen. Klik
hier om het programma te beluisteren.

Labels:

(Eddy Determeyer, 2.12.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.