Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Fay Claassen – 'Sing!' (Challenge Records, 2010)
Opname: december 2009

Het lijkt wel of die Fay steeds beter wordt. Ze vestigde haar naam met haar empathische Chet Baker-programma en hier brengt ze een soort saluut aan een aantal favoriete collega's. Zoals daar zijn Abbey Lincoln, Anita O'Day en Betty Carter (en Helen Merrill, ben ik geneigd daaraan toe te voegen, hoewel van dier repertoire hier niets te vinden is). Dat doet ze met veel respect voor de dames, dus zonder in imitatie te vervallen. Uit haar keel wordt Betty Carter ('Tight') zelfs beter te verteren dan het origineel. Bij Carter heb ik altijd iets gehad van, óf te gek, gekkie, óf ja hallo, gekkie. Claassen heeft hier een mooie middenweg gevonden tussen zingen en zeggen en haar unisono-scats met het orkest (de WDR Big Band Köln) werken prima. Arrangeur Mike Abene weet precies wat de vocaliste kan.

De meest jazzy stukken zijn 'Tea For Two', uit de doos van O'Day en, o wonder, 'Be Cool' van Joni Mitchell. '50/50 fire and ice', hmm, een intrigerende combinatie. In een volgend leven ga ik me toch eens met die laatste bezighouden. Ik bedoel, als Mingus, Hancock en nu ook Claassen daar wat in zien, moet het toch wat zijn, zou je zeggen. In 'Tea For Two' wordt alles uit de kast gehaald. Een adembenemende ademtechniek, een timing die je niet van haar plek schopt en een vrijmoedige, zeg maar gerust brutale behandeling van de melodie.

Het enige nummer waarvan de wenkbrauwen, nauwelijks merkbaar, in een hogere stand raakten was 'Turn Me On Baby,' dat we van muisje Blossom Dearie kunnen kennen. Heeft, zo vraag je je af, Fay Claassen wel genoeg street credibility voor een dergelijk hip werkje? Is ze hier niet te fayeriek? Als ik de producer was geweest had ik er toch een snufje meer nonchalance en coolness ingestopt.

En verder is het afwachten hoe Claassens stem gaat rijpen, dieper en rijker gaat kleuren. Ik kijk nu al uit naar 2030.

Meer weten?
Klik
hier voor nadere informatie.

(Eddy Determeyer, 22.9.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.