Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Ahmad Jamal – 'A Quiet Time' (Dreyfus Jazz, 2010)

Opname: juli 2009

Ahmad Jamal mag gerust bij de omstreden muzikanten van de jazz gerekend worden; voor de een een veredelde cocktailpianist, voor de ander (Miles Davis, Brad Mehldau) een waardige invloed. Op 'A Quiet Time' is Jamal te horen in kwartetbezetting (trio met extra percussie), in een repertoire dat buiten 'I Hear A Rhapsody' en een compositie van Randy Weston uit eigen werk opgebouwd is.

Op het einde nog net even naar elkaar kijken en dan plots afsluiten met een klein, gezamenlijk akkoordje. Zo wordt meer dan de helft van de nummers op 'A Quiet Time' neergelegd. Het is niet de enige muzikale gimmick die op dit album te horen is. De gefragmenteerde stijl van de Jamal krijgt ook die allures, ondanks de afwisseling tussen grootse romantische akkoorden, ritmische passages en Monk-achtige, abrupte bewegingen en loopjes. Wat door de veranderingen verrassend zou kunnen worden, klinkt echter al snel ongedurig, en de abrupt afgebroken ideeën worden kleine muzikale bevliegingen.

De problemen stellen zich extra duidelijk in de tragere stukken. Jamal kan het thema niet gerust laten (in 'Flight To Russia' grijpt hij er steeds maar weer naar terug) en natuurlijk laten openbloeien. Het lijkt alsof hij niet goed weet wat te doen met de ruimte. Soms haspelt hij thema's echt af en doet zo schijnbaar erg veel, hoewel hij geen consistent verhaal neerzet en dus eigenlijk weinig zegt.

Zijn collega's krijgen bijzonder weinig ruimte, dienen louter als schragende begeleiding en zitten zo muurvast in swing en latin-achtige grooves. Jamal had bovendien kunnen besparen op de personeelskosten door percussionist Manolo Badrena van de loonlijst te weren. Diens bijdrage aan het geheel is uiterst beperkt; af en toe loopt hij zelfs verloren in het geluid. Meer ruimte voor drummer Kenny Washington had een eventueel trio meer spanning kunnen geven dan dit kwartet.

Het album bevat enkele leuke (aanzetten tot) composities, zoals het charmante, vluchtige motiefje dat aan de basis ligt van 'After JALC' of het klassiek gesneden balladthema van de titeltrack. Helaas wordt het potentieel van deze leuke dingen niet waargemaakt. Daarvoor is het spel van Ahmad Jamal te gefragmenteerd en klinken zijn soms extreem verschillende passages te veel als losse ideeën. Dat hij op zijn tachtigste nog steeds een technische bagage bezit waar menige jonge leeuw jaloers op is, is een feit. Wat hij er mee aanvangt, is echter minder fascinerend.

Deze recensie verscheen eerder op Kwadratuur.be

Meer zien en horen?
Op de
website van Dreyfus Records kun je samples beluisteren van een aantal nummers van dit album.

Op vrijdag 13 augustus aanstaande treedt Ahmad Jamal met deze formatie op tijdens Jazz Middelheim in het Park Den Brandt, Antwerpen. Het concert begint om 19.30 uur.

(Koen Van Meel, 8.8.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.