Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Re-issues
Atavistic Unheard Music Series


In de zee van re-issues van labels als Impulse, Blue Note, Riverside, ECM, Contemporary en Atlantic blijft de Unheard Music Series van Atavistic vrijwel onopgemerkt. Dat is jammer, want deze serie is minstens even belangrijk. Het is ook begrijpelijk, omdat het muzikanten betreft die niet genoeg gehoord zijn of wier werk niet breed verkrijgbaar was. Veel van deze cd's zijn alleen via het internet te verkrijgen, of anders via de allerbeste jazzspeciaalzaken. Dat neemt niet weg dat ze een enorme aanbeveling verdienen.

Sommigen van de muzikanten in de serie, zoals de onlangs overleden tenorsaxofonist Fred Anderson, zijn pas redelijk laat volledig op waarde geschat. Anderson, een muzikant die betrokken was bij de oprichting van de AACM in Chicago, trok zich in de jaren tachtig terug en maakte slechts een handvol opnamen van liveoptredens, die nu in deze reeks verschenen zijn. 'The Milwaukee Tapes' is een geweldig document van deze onderschatte tenorheld, waarop bovendien meesterdrummer Hamid Drake te horen is in een vroeg stadium van zijn carrière. Ook Joe McPhee, een andere onderschatte tenorheld, is vertegenwoordigd met vroeg werk, nog van voor de tijd dat hij met het HatHut-label in zee ging.

Wat echter het meest opvalt aan de Unheard Music-catalogus, is dat er voornamelijk Europese jazz uit de jaren zestig en zeventig in is opgenomen. Peter Brötzmanns 'Machine Gun' - misschien wel het belangrijkste Europese freejazzalbum - is uitgebreid met liveopnamen van het titelnummer, met Gerd Dudek als extra saxofonist. Daarnaast zijn er albums van de Nederlandse freejazzmuzikanten van het eerste uur: Han Bennink, Leo Cuypers en Cees Hazevoet.

Deze twee componenten - onbekende Amerikanen, vaak uit de regio rond Chicago, en Europese freejazzmuzikanten met een enorme reputatie onder critici, maar weinig aanhangers - vormen toevalligerwijs ook de basis van de carrière van rietblazer Ken Vandermark. Vandermark is Atavistics belangrijkste jazzmuzikant en speelt regelmatig samen met McPhee, Anderson, Drake en Brötzmann. De hele jazzscene in Chicago is beïnvloed door Vandermark, die als een soort pater familias voor de nieuwe generatie optreedt. Muzikanten als Jeb Bishop, Nate McBride, Tim Mulvenna, Kent Kessler en Daniele D'Agaro kunnen in zijn schaduw een interessante carrière opbouwen. Bovendien is Vandermark een geboren bruggenbouwer: hij heeft Brötzmann geholpen diens Chicago Tentet op te richten, waarin hun beide werelden samenkomen.

Ook de Scandinavische free jazz van saxofonist Mats Gustafsson en drummer Paal Nilssen-Love is vertegenwoordigd in het bovengenoemde Tentet. Atavistic heeft van hen een aardige catalogus aangekocht en ondergebracht bij het sublabel ScanJazz. Misschien heeft Vandermark een goed woordje voor ze gedaan, of misschien is de directie bij Atavistic zo visionair zich niet door commercie te laten leiden. Hoe het ook zij: deze muziek is niet te missen.

(Sybren Renema, 7.7.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)