Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Eigenzinnige Belgische muziek met Europese uitstraling

Tricycle feat. Tuur Florizoone, donderdag 25 februari 2010, JazzCase, Dommelhof, Neerpelt

Tuur Florizoone en Tricycle toverden in Dommelhof een wonderlijke wereld vol van vele heerlijke muziekjes tevoorschijn. Alsof een onuitputtelijke delicatessendoos werd geopend, waaruit het trio naar hartenlust grabbelde. Een wonderbaarlijke muzikale wereld die het talrijk opgekomen publiek onderdompelde in een warm bad en meenam op een avontuurlijke muzikale reis.

Zoals in het speelse en vrolijke 'Un Deux', waarmee het concert werd geopend: circusmuziek, gekruid met klezmerinvloeden - de ingrediënten die de typische Tricycle-sound kenmerken - en opgewekte ritmes, afgewisseld met tragere passages. Filmische soundscapes die je deden wegdromen, zoals in 'Jouer Au Parc Rouge' en waarin langzaam een uitgesponnen spanning werd opgebouwd met Vincent Noiret improviserend op contrabas, om daarna met de anderen tokkelend op hun instrument samen te landen.

'Belly Button' bracht je dan weer in een en bluesy stemming. Een wondermooie melodie, ingetogen en sensibel aangebracht door Tuur Florizoone op accordeon en Philippe Laloy breed uithalend op klarinet. Speels en lichtvoetig was '4 & 3 + 4', waarbij Tuurs accordeon grappig begeleid werd door het ritmische handgeklap van de beide andere muzikanten. In 'Epiloque' met Florizoone op piano - het instrument waarop hij zijn klassieke opleiding genoot - werd een weids en episch register opengetrokken. Een gracieuze ballad, waarbij het sensuele pianospel, de warme bas en sax wonderlijk samengingen. Het nummer gleed vrijwel naadloos over in 'Moving On', eveneens met Florizoone aan de vleugel en Laloy ditmaal op klarinet. Zacht, warm en aanzwellend naar het einde toe. Tricycle op zijn best.

De schatkamer bevatte ook enkele nieuwe composities, zoals het magistrale 'Change', een traag slepend nummer met een weemoedige sax en een met de melodie meelopende baslijn. Ook het Brusselse pitabroodje 'Salade Tout' was een overheerlijke mix van gekruide klanken; snel, turbulent en bizar, zoals de grootstad zelf. Brussel, waarin Tuur vaak met zijn vriend Thomas doolde. Voor diens huwelijk schreef de accordeonist 'Pas Ce Soir, Je Suis Crêvé', een typisch Tricycle nummer: jazz met een vleugje folk er doorheen. Meer avontuurlijk was het bizarre en uitgesponnen 'Contamines, Mon Joie', met een stevig ritme aangedreven door Noiret op contrabas en met Laloy op dwarsfluit. Als toegift werd 'Café Terminal' uit de delicatessendoos gehaald, een nummer uit de soundtrack van de succesvolle film 'Aanrijding In Moscou'. Melancholisch, vol sfeer. Een subtiel samenspel tussen accordeon, sax en contrabas. Heerlijk.

Een hartverwarmend concert met speelse melodietjes, Franse muzettes en zuiderse mediterrane klanken, waarop niet langer Yann Tiersen alleen het patent heeft, en bovenal toegankelijk voor een breed publiek. Muziek zonder barrières, op de grens van jazz, folk en klassiek, met gypsy- en klezmerinvloeden uitgepuurd tot een eigenzinnige, typische Tricycle-sound. Samen met de innemende persoonlijkheid van Tuur Florizoone en de muzikale integriteit die deze groep uitstraalt, verklaart dat de vooraanstaande plaats van Tricycle binnen de jazzscene. Belgische muziek met Europese uitstraling.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Cees van de Ven.

(Robert Kinable, 11.6.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)