Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Fraaie tangojazz door I Compani

donderdag 10 december 2009, Gigant, Apeldoorn

Een klassieke hardbopbezetting (sax, trompet, piano, bas, drums) aangevuld met bandoneon en drie strijkers betekent tangojazz. Bo van de Graaf met zijn I Compani bewijst al tijden dat hij gecharmeerd is van muzikale toevoegingen aan de hedendaagse jazzmuziek. Hij heeft dat bewezen in voorgaande projecten als 'Aïda volgens I Compani', 'Fellini/Rota', 'Gluteus Maximus' (muziek, film, fotografie, literatuur, poezie, performance en mode), 'De Liefde Natuurlijk' (jazz, video en poezie) en 'Circusism'. Allemaal zogeheten multimediaproducties.

In het eerste nummer, met op de achtergrond fragmenten video-art van een (tango) danspaar in slow motion, werd het jazz-element door Van de Graaf ingebracht met een onstuimige, onbegeleide tenorsaxsolo. Hij heeft een ferm, vol, warm geluid, een Gato Barbieri-growl en Sonny Rollins-intervallen. Trompettist Jeroen Doomernik soleerde prachtig met een fraaie, strakke toon en muzikale licks in het vierde nummer, 'De Goden Verzoeken'.

Het sympathieke van het ensemble is dat iedereen soloruimte krijgt toebedeeld. De strijkers (bas, cello, twee violen) wisselden frivole en serene strijkpassages af met furieuze collectieve en individuele improvisaties. Pianist Christof MacCarthy soleerde kort en stoer met een snelle rechterhand in de 'Kamelen Tango', waarin overigens Doomernik een relevante vocale rol vervulde. Bandoneonspeler Michel Mulder bevestigde zeer bekwaam het Astro Piazolla tangojazz-gevoel.

In de suite 'Last Tango In Paris' (na de pauze) speelden naast de muziek de door VJ Martijn Grootendorst gemanipuleerde en gemonteerde beelden uit de gelijknamige film met Marlon Brando en Maria Schneider een relevante aanvullende rol. Tijdens de badkamerscene, waarin beide hoofdrolspelers kissebissen over hun eenmalige heftige vrijpartij en identiteit, produceerde Van de Graaf een vlammende screaming solo. Doomernik excelleerde met een sfeervolle improvisatie, die herinneringen opriep aan Miles Davis' filmmuziek in 'Ascenseur Pour L'Échafaud'.

De muziek van de 'Last Tango'-suite, gecomponeerd door saxofonist Gato Barbieri, werd bewerkt door filmcomponist en jazzpianist Loek Dikker. Alle composities die voor de pauze werden vertolkt, zijn van de hand van Bo van de Graaf. Dit zoveelste project van de immer energieke saxofonist verdient ruime aandacht van alle theaterzalen en jazzpodia in den lande.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Maarten Jan Rieder.

(Jacques Los, 19.12.09) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.