Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Benjamin Herman brengt ode aan Jules Deelder

vrijdag 4 december 2009, Paradox, Tilburg

Helaas voor velen was er geen enkel kaartje meer te bemachtigen op 4 december voor het optreden van het Benjamin Herman Kwartet in het Tilburgse Paradox. Goed getimed, was dit optreden een echte surprise te noemen aan de vooravond van wat mag doorgaan als goedheiligmans uitdeelservice.

Altsaxofonist Benjamin Herman maakte tot nu toe zestien albums, waarvan de laatste, 'Blue Sky Blond', dit jaar uitkwam. Hij ontving de Boy Edgar Prijs in 2006 en een Edison in 2008, maar kreeg in datzelfde jaar ook de titel voor 'Best geklede Man' mee. Herman deelde deze avond het podium met Jesse van Ruller (gitaar), Carlo de Wijs (hammondorgel) en Cyriel Directie (drums).

Het gebeurt niet zelden dat waar een optreden wervelend en swingend van start gaat, dit in de praktijk moeilijk vast te houden is. In dit geval was daar echter geen sprake van. De ritmische trein denderde onverdroten voort, en onderweg werd er veel gesoleerd in - merendeels - uptempo nummers. Herman bood hiertoe ook veel ruimte aan zijn bandleden. Nadeel hiervan was, dat de solo's relatief kort waren en soms onafgemaakt leken. Desondanks was er hierdoor wel veel afwisseling en bleef het publiek tot de laatste noot geboeid.

Herman voelde zich vrij en vrolijk en liet dat onder meer merken door meerdere malen in gesprek te gaan met het publiek, waardoor een intieme, relaxte sfeer ontstond. Het is een gave die hij in grote mate bezit. Een grote rol in deze combinatie was weggelegd voor Carlo de Wijs. Een hammondorgel neemt al een prominente rol in door zijn karakteristieke en dominante geluid, maar dat was in dit geval geenszins een nadeel te noemen. Gebogen over zijn orgel soleerde De Wijs er onverstoorbaar op los. Met blote voeten voorzag hij het geheel op de pedalen (!) schijnbaar moeiteloos van een strakke baslijn. Prachtige orkestrale akkoorden, ondersteund door de krachtige ritmes van Directie, maakte dat het geheel soms wat vol klonk, maar door de fijngevoeligheid en jazzy melodielijnen van Herman en Van Ruller bleef het geheel in evenwicht.

Het meest opvallende stuk van dit concert was ongetwijfeld hetgeen Herman schreef voor Jules Deelder. Deze excentrieke 'nachtburgemeester van Rotterdam' maakte ooit een gedicht voor zijn dochter Ari bij haar geboorte. Door de sinistere klanken en de gevoelige melodie ontstond een unieke sfeer, waardoor de belichaming van Deelder en de klaarblijkelijke vriendschap tussen de twee mannen mogelijk werd gemaakt. Het mag zonder meer 'kunst' genoemd worden dit te kunnen bewerkstelligen in een muzikale compositie.

Benjamin Herman toonde hier maar weer eens dat hij van vele markten thuis is. Of het nu om experimentele jazzimprovisaties gaat of om swingende funk; hij kan het allemaal. Alhoewel de doorgewinterde jazzluisteraar wat experimentele improvisaties betreft deze avond misschien niet volledig aan zijn trekken kwam, was het publiek laaiend enthousiast en werd het optreden na een ovationeel applaus afgesloten met een spetterende toegift.

Klik hier voor een foto-impressie van dit concert door Monique van der Lint.

(Donata van de Ven, 13.12.09) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
Belgiƫ
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.