Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Jazz op verzoek #10
Goudsmit brengt gedurfd en contrasterend programma
Festival Jazz International Rotterdam 2009, zaterdag 26 en zondag 27 september 2009, De Doelen, Rotterdam

Van 22 tot en met 27 september 2009 vond in Rotterdam de negende editie plaats van Festival Jazz International. Het is sinds 2001 traditie dat een jazzmusicus wordt uitgenodigd om samen met de festivalorganisatie het programma samen te stellen. Dit jaar was gitarist en componist Anton Goudsmit aangezocht als artistiek leider. Zijn motto - "punkyrockyelectroachtigjazzy dingen" – stond voor een spannend en veelzijdig programma, waarin vooral 'het bandgevoel' werd benadrukt.

Zaterdag was er een sterke opening; de jazzfunkband The Ploctones met een geweldige sfeer, vol vrolijke energie. Stevige en precieze ritmes door Martijn Vink (drums) en Jeroen Vierdag (bas) gingen hand in hand met het temperamentvolle spel van saxofonist Efraïm Trujillo. Goudsmits onuitputtelijke spelplezier en het humorvolle gebruik van effecten met zijn elektrische gitaar was als altijd een genot. Tempi en spanningsbogen hielden het publiek in de ban en de tijd vloog. Een succesvol begin met veel elan.

Na een korte wandeling naar de Fortis Bank Zaal, die de charme van een kleurloze collegezaal heeft, volgde het concert van de Noorse gitarist en zanger Nils-Olav Johansen. Een mix van country & western-muziek met een klein aandeel jazz. Hun stijl was zacht en melodieus. Helaas werd het een wat saai concert zonder energie. Het trio kon bepaald niet overtuigen en liet geen sterke indruk achter. Jammer, want met Mats Eilertsen op bas en Andreas Bye op drums zou dat toch mogelijk moeten zijn.

Terug in de Willem Burger Zaal was het trio van pianist en keyboardeer Uri Caine, Bedrock, al begonnen. Hier was een mix van jazz, fusion en een psychedelische sfeer uit het verleden te ontdekken. Een mooie stevige beat van drummer Zach Danziger, een virtuoze pianist en het gedegen basspel van Tim Lefembre. Daarna was het de beurt aan zangeres Barbara Walker. Ze zong met volle stem en toonde zich een ware entertainer. Het was moeilijk om bij haar concert stil te blijven zitten.

Nieuwsgierig en met hoge verwachtingen werd uitgekeken naar het Jasper Blom Trio, met Arnold Dooyeweerd (bas) en Flin van Hemmen (drums). Dit concert was ongetwijfeld het tweede hoogtepunt van deze avond. Improvisatie op zijn best, fijne kamerjazz en een interactie van de muzikanten zoals je die graag hoort. Bijzonder vermeldenswaard was de opmerkelijke progressie qua muzikale ontwikkeling van drummer Van Hemmen. Zijn artistieke rijpheid en ritmische fijngevoeligheid maakten je enthousiast. Een jonge muzikant die in de gaten moet worden gehouden en van wie wij nog veel zullen vernemen.

De avond werd afgesloten met de Flat Earth Society uit België. Een van de meest avontuurlijke onconventionele bigbands überhaupt. Na de muziek van het trio Jasper Blom was de tegenstelling enorm en veel mensen hielden het hier voor gezien.

Zondag werd geopend door het Joris Roelofs Kwartet. Een nieuwe formatie van de saxofonist en klarinettist met Aaron Goldberg (piano), Reginald Veal (bas) en Gregory Hutchinson (drums). Het was een uitgelezen, zeer elegant concert met eigen moderne composities en smaakvol opnieuw gearrangeerde standards. Met sterke interactie en ook veel ruimte voor uitgebreide solo's. Zeer genietbaar waren de humorvolle en intense dialogen tussen bas en drums, die soms de show stalen. Een zeer sterke prestatie van het jonge talent Roelofs.

Het trio Azul, met Frank Möbus (gitaar), Carlos Bica (bas) en Jim Black (drums) gaf vervolgens een optreden met een fascinerende combinatie van vrije moderne, progressieve muziek en een subtiele sfeer. Möbus deed zijn reputatie als avant-garde gitarist alle eer aan; hij toonde zich de maestro van ironie en vrije geluiden, en onderzocht onbevangen nieuwe effecten. Een fris, vrolijk en humorvol concert.

Heel anders dan de fijnzinnige klanken van Fugimundi. Enkel de combinatie van het trio, bestaande uit pianist Harmen Fraanje, trompettist Eric Vloeimans en gitarist Anton Goudsmit, maakte al nieuwsgierig. Een concert waarin 'geheime' geluiden gezocht en samengevoegd werden. Gevoelige interactie op hoog niveau. Een succesvol contrast in deze formatie was Goudsmit, die de dromerige, romantische stemming een bepaalde charme en spanning gaf.

De meest uitzonderlijke formatie van het festival was zeker Knalpot, bestaande twee experimentatoren van geluidswerelden: Raphaël Vanoli (gitaar en elektronica) en Gerri Jäger (drums). Toegegeven, het duurt even voordat je in hun muziek bent doorgedrongen en het is niet eenvoudig om woorden te vinden om het gehoorde te duiden. In ieder geval waren achter de geluidsturbulenties en het elektronische grenzeloze spel fijne luistermomenten verborgen. Aan de ene kant waren er de futuristische vulkaanuitbarstingen van geluid, een volgend moment bracht het duo je in een betoverende trance. Bijna beangstigend psychedelisch. Spannend en goed om te zien dat er dergelijke moedige pioniers bestaan.

Het was een festival met een gedurfd en contrasterend programma. Met bekende en minder bekende namen. Met hedendaagse en traditionele muziek. Veel experiment, maar ook conventioneel. Een goede combinatie.

Meer horen?
Het onvolprezen radioprogramma VPROJazzLive wijdde drie uitzendingen aan het Festival Jazz International Rotterdam 2009. Klik hier om de concerten van The Ploctones en Uri Caine Bedrock online terug te luisteren. Hier luister je naar de concerten van Flat Earth Society en het Joris Roelofs Quartet. En hier vind je de streams van de concerten van Fugimundi en Trilok Gurtu.

(Sabine Fleig, 20.10.09) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.