Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Adembenemend precisiespel bij Bart Lust Quintet
donderdag 3 september 2009, Jazz at the Crow, Kraaij & Balder, Eindhoven

Het wordt de hoogste tijd dat trombonist Bart Lust de aandacht en support krijgt die hem toekomt. Zijn achternaam is precies wat het is om hem te horen spelen. Met zijn getalenteerde kwintet gaf hij een verpletterend openingsconcert van een nieuw seizoen Jazz at the Crow. Lust was heer en meester op en van zijn instrument. Er staat geen maat op zijn virtuositeit en snelheid qua positiespel, al blijft alles in dienst van hetgeen hij wil communiceren.

Trombonisten kunnen in tegenstelling tot bespelers van een ventielinstrument soms heil zoeken in de schuif en deze gebruiken als intonatiecorrector om met glissandi zaken op punt stellen. Lust had dat niet nodig. Met een adembenemende, zelden gehoorde toonzuivere precisie wist hij elke noot te raken in het totale bereik van zijn instrument. Dat liet hij bijvoorbeeld overtuigend horen in de ballad 'Nr. 31', een compositie van bassist Ben Jansen. Plaats daarnaast het puntige, scherpe, eigentijdse en avontuurlijke saxspel van Tom Beek, en een intrigerende frontlijn is geduid.

Pianist Steven Hupkens speelde dienstbaar en gedegen in zijn begeleidende rol en beschikte over voldoende solistische kwaliteit om de aandacht vast te houden. Hij was alert, adrem in de interacties en maakte een prima indruk.

Het repertoire bestond uit wat ouder en nieuw werk. Een prettige melange van energieke, eigentijdse post-bebop en swingende modale jazz. 'Circuits' was een nieuwe compositie van Bart Lust met veel uitgeschreven ensemblespel. Het begon met opvallend en goed unisono spel van trombone, tenorsax, piano en bas. De compositie kende een sterke opbouw met goed gebruik van dynamiek. Hier was ook Frank auf dem Brinke met uitstekend drumwerk te horen op een oorstrelend fraai getunede drumkit. De listige stops in deze compositie werden probleemloos uitgevoerd.

Beeks heldere en verhalende improvisatie in het reeds eerder genoemde 'Nr. 31' was van een grote schoonheid. Maar ook het spel en het fraaie geluid van componist Jansen mag niet onvermeld blijven. Zijn compositie 'Nr. 2' - zijn composities zijn gelukkig sterker dan zijn titels - begon met een langzaam modaal intro en ging vervolgens over in een swingend medium tempo met een heerlijke walking bass. Beek haalde hier alle mogelijkheden uit het aangereikte akkoordenschema en etaleerde non-stop zijn technische en communicatieve vaardigheid en creativiteit. In 'Quechua', waarin hem wederom het vuur aan de schenen werd gelegd door piano, bas en drums, soleerde hij spraakmakend, gepassioneerd en energiek.

Het titelstuk van Bart Lusts succesvolle cd 'Don’t Touch The Bell' was de kroon op dit concert. De koek was op en het doosje waarin de cd's ter verkoop werden aangeboden leeg. Een stille getuige van een hoog geapprecieerd concert. Voor dit Bart Lust Quintet heeft de bel voor de laatste ronde voorlopig nog niet geluid.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

(Cees van de Ven, 22.9.09) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)