Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Drummers geïnterviewd: Han Bennink & Hans van Oosterhout

Han Bennink: "Vroeger had ik een meer dan uitgebreid drumstel. Een compleet museum. Op een kar reed ik dat dan het podium op. Godzijdank heb ik dat nu achter me gelaten. Destijds had ik, om dat allemaal te vervoeren, zo'n ijsauto - een Citroën - aangeschaft. Ik had alle mogelijke toeters en bellen - letterlijk - en slaginstrumenten en zelfs pauken bij me. Iemand zei eens toen hij dat complete instrumentarium zag: "Hee, ben je je xylofoon vergeten?" Toen dacht ik: gaat het nu om mij of al die instrumenten? Vanaf dat moment ben ik gaan afbouwen."

Hans van Oosterhout: "De drummer bepaalt de klank van het ritme, een groot gedeelte van de sfeer waar het om gaat. Als er een drummer zit die niet de goede dingen speelt of het echt niet kan, dan kun je er een bassist naast hebben die het een beetje probeert te breken, maar dat lukt dan toch niet meer. Als ik latin speel, is het ineens een latinband. In dat opzicht ben je wel een soort leider. Maar ik noem het liever een solistisch begeleider. Begeleiden met een eigen identiteit."

Draai om je oren sprak met twee markante slagwerkpersoonlijkheden; Jacques Los interviewde de gedreven krachtcentrale Han Bennink en Donata van de Ven sprak met de gepassioneerde kameleon Hans van Oosterhout. Klik hier voor het Bennink-interview en hier voor het verhaal van Hans van Oosterhout.

(Maarten van de Ven, 18.8.09) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.