Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Jim Beard - 'Revolutions (with Vince Mendoza & The Metropole Orchestra)' - (Intuition Records, 2008)

Zodra de eerste akkoorden van 'Holiday' de ether vullen, ben je verkocht. Dit album van gelouterd componist/arrangeur/producer en pianist Jim Beard is aanstekelijk, uiterst innemend en voorzien van een weergaloze charme tot in de kleinste details. Uiteraard tekent het befaamde Metropole Orkest onder de immer bezielende leiding van Vince Mendoza sterk mee aan dit meesterlijk muziekspektakel, dat zowel overweldigt als ontroert, doet ontdekken en herkennen.

De veelzijdigheid van componist Beard reikt van gevoelig, romantisch en lieflijk in 'Diana' tot eigentijds klassiek in 'Holodeck Waltz' en 'In All Her Finery', terwijl het met exotische ritmes en thema's doorspekte 'Lost At The Carnival' de luisteraar meevoert op een spannende tocht vol passie en temperament. De gestaag kabbelende groove in de tweede track 'Hope' blijft gedurende de bijna acht minuten van het nummer krachtig overeind en omhelst precies wat 'Revolutions' tot zo'n geweldige luisterervaring maakt. Alsof verschillende muzikale tijdperken de revue passeren en samensmelten, zonder dat stijlen en genres aan eigenheid inboeten.

'Princess' is net als enkele andere composities afkomstig van eerdere Jim Beard-cd's, maar de draagkracht van het nummer komt in deze volle orkestbewerking helemaal tot zijn recht. Lichtvoetig, met virtuoos pianospel van de componist zelf, lijkt het een knipoog naar de onderhoudende illusie van Amerikaanse veertiger-jaren films. Zo wordt ontsnappen aan de grauwe werkelijkheid met deze muziek een gegarandeerd succes. Hoewel de originele versie op het album 'Advocate' (ESC Records, 1999) zwaar leunt op een sfeer van jaren zestig-achtige science fiction en psychedelische beelden, reikt de sessie met het Metropole Orkest verder terug in de tijd, toen er nog geen televisie was en men het met de eigen verbeelding en de zeggingskracht van de radio-orkesten moest doen. Dat geldt overigens ook voor alle andere tracks die de essentie van vervlogen Radio Days met een hoofdletter onderstrepen.

'Parsley Trees' biedt wederom een luisterrijk palet met boeiende fragmenten, klankkleuren en solo's, waarna 'Trip' voor doorgewinterde jazz-, swing- en bopliefhebbers de standaard hoog in ere houdt. 'Crossing Toll Bridge' tenslotte brengt de luisteraar terug naar het niveau van sprookjesachtige vervoering die deze muzikale belevenis absoluut bezit.

Zowel orkest als solisten zijn overtuigend in hun element, waardoor de muziek van Beard keer op keer zal bekoren en telkens nieuwe perspectieven en inzichten biedt.

Bezetting: Jim Beard (piano, synthesizer), Bob Malach (tenorsax), Bill Evans (sopraansax), Jon Herington (gitaar), Marcio Doctor (percussie), The Metropole Orchestra, Vince Mendoza (dirigent/arrangeur).

Meer horen?
Op de
MySpace-pagina van Jim Beard kun je luisteren naar drie tracks van deze cd: 'Holodeck Waltz', 'Crossing Toll Bridge' en 'Holiday For Pete And Gladys'.

(Gina Vodegel, 7.1.09) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
Belgiƫ
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.