Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Een staande ovatie krijg je niet, die verdien je!
Dave Holland Quintet, woensdag 22 oktober 2008, Bimhuis, Amsterdam

Line-up: Dave Holland (contrabas), Chris Potter (sopraan- & tenorsax), Robin Eubanks (trombone), Steve Nelson (vibrafoon & xylofoon), Nate Smith (drums).

Dave Holland wordt als één van de belangwekkendste vernieuwers van het contrabasspel beschouwd. De brochure van het Bimhuis repte zelfs van de beste componerende bassist na Charles Mingus. Of dat de reden was, weet ik niet, maar zo'n vol Bimhuis heb ik nog nooit meegemaakt. Hollands participatie eind jaren zestig op revolutionaire Miles Davis-albums als 'Bitches Brew' en 'In A Silent Way' heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de bekendheid van deze inmiddels 62-jarige contrabassist, maar ook de meer dan twintig albums onder eigen naam, voornamelijk bij ECM Records uitgebracht, mogen er zijn. De één nog aansprekender dan de ander. Met zijn eigen kwintet, zéker in deze samenstelling, mochten de aanwezigen veel verwachten, want alle kwintetleden kunnen bogen op een mooie carrière, wat vooraf deed vermoeden dat tijdens dit concert niet alleen traditionele jazz gespeeld zou gaan worden.

Het eerste stuk, 'Step To It', opende met een ritmisch lopende bas, waarna de vibrafoon en drums eronder gezet werden, gevolgd door de tenorsaxofoon en trombone. De blazers speelden zowel unisono als polyfoon en leken elkaar als het ware te willen omspelen. Zij werden hierbij regelmatig fel door de ritmesectie onderbroken. Consequent hierbij, en eigenlijk gedurende het hele concert volgehouden, zorgde Holland voor een soepele en stuwende basisritmiek, die alle solisten deed ontstijgen aan zichzelf. Direct werd duidelijk, dat dit kwintet bestond uit stuk voor stuk excellent solerende musici, die daarnaast moeiteloos een dienende en kleurende rol vervulden. Steve Nelson wisselde moeiteloos van vibrafoon naar xylofoon. Nate Smith bespeelde zijn drumstel niet alleen met sticks, brushes of paukenstokken, maar ook met zijn handen. Moeiteloos bereikte hij elke gewenste klankkleur en effect.

'Soul Harbour', geschreven door Chris Potter, 'Tales Of Tears' en een onbekend vierde, fel swingend freejazz-nummer aan het einde van de eerste set ontlokten enthousiaste reacties. Weliswaar kwamen niet alle complexe passages even mooi en stabiel gespeeld over, maar ieder lid van de groep bleek in een kakofonie van geluid toch zijn eigen ding te kunnen doen. Alle stukjes van de schijnbaar onoplosbare puzzel kwamen keurig op hun plaats terecht, wat heel bijzonder overkwam.

De tweede set startte Holland met een swingende en intrigerende baslijn, Smith verkende met zijn handen alle mogelijkheden van zijn drumstel, en dat alles in een aansprekend calypsoritme. Hierbij wisselden bas en drums elkaar in een meeslepend schouwspel met grootse solo's af. 'Full Circle' van Robin Eubanks en 'Secret Garden', ingetogen gespeeld en met oosterse invloeden, volgden. Opnieuw een steeds van instrument wisselende Nelson en de blazers in een schijnbaar voortkabbelend geheel. De eerste solo werd door Robin Eubanks erg beheerst in low- tot mediumtempo gespeeld, met kleine invullende kleuraccenten op vibrafoon en een sterke ondersteuning van Holland en Smith. Echt twee alleskunners.

Het laatste stuk 'Massachusetts' van Chris Potter had een opgewekt, haast juichend klinkend thema. Potter wist, solerend in zijn eigen stuk, een ongekende hoogte in zijn spel te bereiken door alle registers van laag tot hoog te verkennen. Hierna trokken Nelson en Holland de zaak rockachtig spelend naar zich toe, maar met een ruim tien minuten durende drumsolo was het Nate Smith, die met een onwaarschijnlijke diversiteit in zijn spel de zaal plat wist te krijgen.

Een lange staande ovatie viel het Dave Holland Quintet ten deel. Een toegift kon dan ook niet uitblijven, want de zaal stond werkelijk op zijn kop. Het werd 'Easy Did It' (wat een understatement), een oorspronkelijk uit New Orleans afkomstig nummer, dat, sfeervol en opnieuw vol contrasten gespeeld, dit adembenemend mooie concert afsloot.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Joop Mutsaers.

(Rolf Polak, 1.11.08) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.