Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Nils Wogram - 'Root 70 On 52nd ¼ Street' (Intuition, 2008)
Opname: 2007

Deze onlangs uitgekomen cd reken ik tot de boeiendste en meest intrigerende van de afgelopen maanden. Nils Wogram is sowieso al een trombonist waarbij je direct de oren spitst en met zijn formatie Root 70 des te meer. Een citaat uit de liner notes van dit album 'Root 70 on 52nd ¼ Street' geeft de essentie weer: "Nils Wogram has this time dived into a world of lush microtones, dividing up the once sacred octave into 24 parts and serving us melodies that are nothing like anything we have heard before in jazz". Het fascinerende van dit album is dat Wogram en Chrisholm erin slagen om deze artificiële tussentonen in melodieën te incorporeren alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Trombonist Wogram vindt die tussentonen met behulp van zijn schuif, niet met zijn embouchure, maar voor een altsaxofoon ligt de zaak toch iets complexer!

Root 70 is al jarenlang samen en heeft al heel wat speeluren in de boeken staan. Dat ze hiervan de vruchten plukken moge duidelijk zijn. Subliem samenspel en een herkenbaar groepsgeluid zijn zulke vruchten. Altist Hayden Chrisholm en Wogram klinken als een eeneiige tweeling. Ongelooflijk zoals zij composities als 'Jilt' (buitengewoon lastig qua ritmiek en melodielijn) loepzuiver en vlijmscherp unisono spelen.

Petje af ook voor Root 70's 'Hyper You', een stuk dat de adrenaline een enorme boost geeft. Bop, Ellington-reminiscenties, zoals Chrisholms Johnny Hodges-like spel in 'Tight Out Of Sight', maar vooral veel onversneden Wogram valt ons hier ten deel. Bassist Matt Penman en drummer Jochen Rückert maken er samen werk van om maximaal als comping tandem te fungeren. Toch is er ook voldoende ruimte voor zelfexpressie, zoals Penman in 'Hyper You' en zijn heerlijke solo in 'Jilt'. Rückert is op deze cd een openbaring. Hij groovet en swingt dat de stukken eraf vliegen. Een kant van Rückert die we nog niet kenden. Hij levert uitstekend brusheswerk in de opener 'Immaculate Conception' en in het uptempo swingende 'Jilt'.

Deze formatie klinkt uiterst homogeen en saamhorig. Hun muziek is ragfijn, soms adembenemend en getuigt van creativiteit. De composities zijn gebaseerd op akkoordenreeksen van Broadway-stukken. Maar wat deze opname zoals gezegd zo bijzonder maakt, is een nieuwe chromatiek, waarbij halve noten worden versneden tot quartertones, 24 per octaaf. Het is juist die toepassing die intens fascineert.

Meer horen?
Op Nils Wograms
website kun je twee tracks van dit album beluisteren: 'Immaculate Conception' en 'Wrong Lips'.

(Cees van de Ven, 25.8.08) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.