Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Verstoorde contemplatieve kracht
Van Veenendaal, Kneer & Sun, dinsdag 18 maart 2008, Mahlerei, Mahler, Arnhem

Het trio Albert van Veenendaal (piano), Meinrad Kneer (bas) en Yonga Sun (drums, percussie) is geen alledaagse verschijning binnen de pianotrio's in de jazz; waar die veelal gecentreerd zijn rondom het werk van de pianist - of het nu om de composities gaat, dan wel om de solo-input - gaat het in onderhevig geval om een drietal dat elkaar daadwerkelijk versterkt tot één krachtige organische eenheid. Hun voortreffelijke cd 'Predictable Point Of Impact' op het Evil Rabbit-label uit 2006 is een case in point.

Ook in Mahler bewees het trio zijn kwaliteit. Die ligt bijvoorbeeld in de ritmiek die ten grondslag ligt aan de composities. Vaak worden deze ingekleurd met intrigerende ritmische patronen, die plots van tempo, structuur en karakter veranderen binnen één en hetzelfde nummer, zoals 'Song To Dance Strangely With' en 'Posthume Verleumdung', waarin een uptempo deel stuivertje wisselt met een wals. Een andere kwaliteit is het sterke thematische materiaal. Van Veenendaal en Kneer, die de compositionele verplichtingen onder elkaar verdelen, weten hoe ze memorabele songs moeten schrijven. Hun beste hebben niet zelden een pop-achtige kwaliteit, zoals de riff waarop 'Happy Hour' rust. Naast de al eerder aangehaalde interactie is ook het speelplezier van dit trio opvallend... en aanstekelijk.

Het rijkgeschakeerde palet van Yonga Sun verdient een extra vermelding; met zijn brede, gefinetunede percussie-assortiment - belletjes, schaaltjes, een klein paukje, een met een voetpedaal beklopte koebel, twee op elkaar liggende ridebekkens - en empathisch vermogen weet hij de stukken de juiste klankkleur mee te geven. Sfeerbepalend zijn het vloeiende basspel van Meinrad Kneer en de structurende pianolijnen van Albert van Veenendaal.

De canon-achtige herhaling in hun muziek heeft af en toe een contemplatieve, zuiverende uitwerking op de luisteraar. Helaas kwam een rumoerige Mahler - waar sommigen kennelijk heel wat hadden bij te praten - de rust, concentratie en focus van de gespeelde stukken niet ten goede. Van Veenendaal was na afloop van het concert niet voor niets gesloopt; hij moest af en toe behoorlijk zijn best doen om zich verstaanbaar te maken temidden van het geroezemoes.

Klik hier voor een fotoverslag van het concert door Cees van de Ven. Bovenstaande illustratie is overigens tijdens dit concert getekend door een geïnspireerde bezoeker, Lars Reinboud, een 21-jarige student Animatie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

(Maarten van de Ven, 15.4.08) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.