Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Ambachtelijke jazz van Jazz Orchestra of the Concertgebouw
maandag 3 december 2007, Jazzpower, Wilhelmina, Eindhoven

Programmeur cum suis van Jazzpower gingen 'hun boekje te buiten'; deze avond geen progressieve jazz, geen synthesizers, laptops, sequenzers, draaitafels of noem maar op, maar wel ambachtelijk, akoestisch werk van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met gastsolist Javier Girotto. Deze allround saxofonist studeerde onder andere aan de Berklee College of Music en kwam daar in aanraking met jazz. Op zijn vijfentwintigste verhuisde hij van Argentinië naar Italië. Daar formeerde en speelde hij in verschillende formaties en ontwikkelde met eigen composities en speelwijze zijn muzikale identiteit. Herkenbaar vanwege de mixture van Argentijnse folk/tango en jazz.

Op de lessenaar stonden dan ook veel Girotto-originals in arrangementen van Luigi Giannatempo. Girotto's sopraansaxtoon is puur, ongepolijst en heeft zeggingskracht. Zijn gepassioneerde spel deed denken aan een Nederlandse altist die ook met het hart op de tong speelt: Paul van Kemenade. Ritmische verrassingen waren talrijk in zijn composities, zoals in 'Il Senso Della Vita' (7/8 en 5/8) waarin ook goed solowerk van Martijn Sohier (trombone), Juan Martinez (baritonsax) en Martijn van Iterson (gitaar). Het 'Cooking For Jimmy', een compositie van Carlo de Wijs deed sterk denken aan 'I Got A Woman', een bekende R&B-hit uit de zestiger jaren. In 'Brad's Feast' van Angelo Verploegen en met hem zelf in een glansrol, schreef arrangeur Henk Meutgeert een originele, saillante canon tussen solist en trompetsectie. Een mooie vondst! 'When Lights Are Low' van Benny Carter hoorden we "in het tempo en met de bridge akkoorden zoals Carter het noteerde en niet Miles Davis' afwijkende uitvoering ervan", aldus Meutgeert.

Met de titelsong van de cd 'The Whole Bunch' van Martijn van Iterson begon men aan de tweede set. Behalve een gloedvolle feature van Van Iterson verdienen de trombonedialoog tussen Rol en Sohier en de improvisatie van Boeren, met zijn trombonetoon als een zachte g, hier een eervolle vermelding. Op een teken van Meutgeert volgde een break en improviseerde klaviervirtuoos Peter Beets solo verder, totdat Van Iterson zich weer over zijn compositie ontfermde en naar het coda speelde. In 'El Malon' was wederom het woord aan Girotto en aan de fraai solerende Simon Rigter op tenorsax. 'Malvinas' schreef Girotti voor een tijdens de Falklandoorlog omgekomen vriend. Met daarin een battle for two tussen Javier Girotto en Bert Boeren. Het werd een pittige woordenwisseling met speels, quasi muzikale intimidatie en machogedrag als argumenten. Het koraal 'Ninna, Nanna' werd gekoppeld aan 'Che Querido'. Hierin soleerde Girotto verbazingwekkend, door in uptempo continue en trefzeker te moduleren. Een magistrale uitvoering tot besluit van dit concert!

Hoewel de balans tussen de diverse secties niet altijd optimaal was en de volumemeter van de trompetsectie soms in het rood stond, liet het Jazz Orchestra of the Concertgebouw hier een uitstekende indruk achter. Het langdurig slotapplaus en de vlotte verkoop van de nieuwe cd '
Riffs ’n Rhythms' spraken voor zich.

Klik hier voor een fotoverslag.

(Cees van de Ven, 17.12.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.