Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Intimiteit en introspectie
Tineke Postma Quartet, dinsdag 18 december 2007, Mahlerei, Musis Sacrum, Arnhem

In een uitpuilend café-restaurant Mahler bij Musis Sacrum in Arnhem konden we getuige zijn van een jonge overtuigende sopraan- en altsaxofoniste, die zich nog middenin een zoektocht naar onontgonnen muzikale gebieden bevindt. Tineke Postma dus, die deze avond aantrad met pianist Randal Corsen, bassist Jeroen Vierdag en drummer Flin van Hemmen.

Het spel van het laatstgenoemde jonge drumtalent was symptomatisch voor een concert waarin intimiteit en introspectie de kernwaarden bleken, onaangedaan door het constante geroezemoes in de zaal. Op zijn relatief kleine kit deed Van Hemmen bijna alles met snaredrum en bekkens; zijn tom gebruikte hij veelal voor het plaatsen van accenten. Met zijn smaakvolle en subtiele slagwerk betoonde hij zich een meester in de beperking. Postma kon er uitstekend mee uit de voeten.

'Fleurette Africaine' is een rafelig miniatuurtje van Duke Ellington, dat is terug te vinden op de plaat 'Money Jungle', waarop de pianist een trio vormt met Max Roach en Charles Mingus. De saxofoniste gaf het een zeer fraaie interpretatie met fijnzinnig sopraansaxspel, waarin het kwartet de schoonheid van een Afrikaanse vrouw leek te benadrukken. Corsen imponeerde met een eloquente pianosolo. 'Prelude To A Kiss' kreeg van Postma dan weer een veel 'hippere' uitvoering, die heel anders klonk dan Ellingtons origineel: powerful en redelijk uptempo. Dan is het handig om Vierdag achter je te hebben staan. Of je deze bassist nu op contrabas of op basgitaar hoort, het maakt niet uit: zijn spel is altijd rocksteady en energiek, zijn toonvorming onberispelijk.

De setlist bevatte ook veel Postma-originals, die niet te versmaden zijn, zoals 'Cannonball' (de bijnaam van haar idool, altsaxofonist Julian Adderley), het lyrische 'Bar Celta', het op een bas/piano-vamp drijvende 'Travelling Circus' en de lekker lazy backbeat van 'Comprendo'. De saxofoniste schreef 'Short Conversations' voor Wayne Shorter, een ritmisch gezien door reggae beïnvloede ode met een krachtige beat en pakkende baslick. Opvallend om te horen hoe Corsen, deze avond toch al in topvorm, het ritme als het ware ontbond in vrijheid tijdens zijn sterke, onbegeleide solo.

's Middags had Tineke Postma nog een nieuw stuk geschreven, dat 's avonds al zijn vuurdoop kreeg. Deze van een leuke melodielijn voorziene compositie in walstempo was een showcase voor de cohesie van dit kwartet. Haar companen pakten het materiaal overtuigend op en inspireerden de saxofoniste tot een sterke solo.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Cees van de Ven.

Meer zien en horen?
  • Bekijk en beluister het Tineke Postma Quartet in 'Bar Celta' en 'Travelling Circus' in een aflevering van
        VPRO's Vrije Geluiden.

    (Maarten van de Ven, 5.1.08) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...






  • Menupagina's:

    Redactieadres:

    Hoekstraat 1 B17
    3910 Neerpelt
    België
    (0032) 11747180
    (0032) 498788554

    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.