Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Reis door de tijd met Baseline
Hein van de Geyn's Baseline & John Abercrombie, donderdag 4 oktober 2007, MuziekPodium Zeeland, 't Schuttershof, Middelburg

Eigenlijk is het project Baseline, waarmee Hein van de Geyn vorig jaar 'The Guitar Album' opnam, voor hem een reis terug in de tijd. De inbreng van de gitaar in Baseline grijpt terug naar de periode dat Radio Veronica nog op 192 meter op de middengolf zat. Het was ook die fase in zijn leven dat hij nog een gefrustreerde gitarist was, zoals hij zelf zegt, en idolen had zoals Eric Clapton, Jimi Hendrix, Alvin Lee en niet te vergeten Focus' Jan Akkerman. Het blad Popfoto bestond nog en er hing een foto van Jerney Kaagman aan de muur op zijn slaapkamer.

Toen in 2006 het plan ontstond om het in 1994 ontstane Baseline weer nieuw leven in te blazen ontstond er een extra retrospectief door ook John Abercrombie te vragen. Met Abercrombie werkte Van de Geyn ook begin jaren tachtig al samen, en met hem en drummer Joe LaBarbera vormde hij het Baseline anno 1994. Van de Geyn's nieuwe formatie bestaat verder uit zijn vroegere buurman Hans van Oosterhout en gitarist Ed Verhoeff, waarmee hij al een aantal jaren samenspeelt. Een samenwerking met twee fantastische gitaristen leek als het uitkomen van een jeugddroom.

Een dag voordat de muzikanten in september 2006 de studio ingingen voor 'The Guitar Album' zag ik ze al spelen. Dat optreden voelde een beetje als een generale repetitie. En zo voelde het nu zeker niet. De spanning was er af en de meeste bladmuziek verdwenen.

Hein opende het concert als solist met zijn twee eeuwen oude metgezel, de contrabas. Het was prachtig om te zien en te horen hoe man en instrument samensmolten. Bij het volgende nummer betraden gitaristen Abercrombie en Verhoeff het podium en bij de klanken van 'Night Vision' nestelde Hans van Oosterhout zich ook achter zijn gele drumkit.

Uiteraard hoorden we veel werk van de door het viertal opgenomen cd, zoals 'Akkerman', 'Mixed Up' en het naar de flamboyante Braziliaanse componist Hermeto Pasqual genoemde 'Hermeto'. Rock-achtige nummers als 'Minor Job' werden afgewisseld met mooie ingetogen muziekstukken. 'Serenity' dwong zelfs bij het Middelburgse publiek stilte af aan de bar. Ook voldoende ruimte voor jazzklassiekers, zoals het aan Miles Davis toegeschreven 'Nardis' en de glorieuze afsluiter 'My Funny Valentine'. Opnieuw een flashback naar oude tijden, waarbij je in gedachten de legendarische Chet Baker begeleid ziet door één van Nederlands meest succesvolle bassisten.

Klik
hier voor een fotoverslag van dit concert.

(Eddy Westveer, 18.10.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.