Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


North Sea Jazz

North Sea Jazz impressies: Eric Vloeimans' Gatecrash
zaterdag 14 juli 2007, Ahoy, Rotterdam

Eric Vloeimans blijft verbazen. Deze trompettist is nooit voor een gat te vangen; immer op zoek naar nieuwe klankmogelijkheden en wenkende improvisatorische perspectieven. Een veelbelovend voorbeeld daarvan is zijn 'elektronische' formatie Gatecrash.

Opvallend om te zien en te horen bij het slotoptreden van de tweede dag North Sea Jazz was dat Gatecrash, in vergelijking met de liveopnames van 'Gatecrashin’', duidelijk nog aan kracht en zelfvertrouwen heeft gewonnen. Klinkt de band op die cd af en toe misschien net iets te bedeesd, hier werden de composities krachtig, stretching out en risico's nemend voor het voetlicht gebracht, voor een afgeladen en enthousiaste Missouri-zaal.

Over de sterke grooves van ritmetandem Gulli Gudmundsson/Jasper van Hulten - die beiden een bescheiden, maar belangrijke rol spelen in het groepsgeluid - kunnen Eric Vloeimans en Jeroen van Vliet zich volledig uitleven. Laatstgenoemde voelt zich in Gatecrash als een vis in het water. Achter zijn elektronisch gestuurde en uitgebouwde Fender Rhodes, keyboards en laptop tovert hij een fraai arsenaal aan geluiden, soms lekker compact klinkend, dan weer vervreemdend en vervormd, reminiscerend aan Sun Ra's buitenissige toetsenwerk. Vloeimans gaf zijn solospel verrassende dieptes met tweestemmige akkoorden, experimenteerde met echo's en 'synthetiseerde' zijn uithalen in het hogere register.

Een van de sterke punten van deze nieuwe Vloeimans-constellatie is het aantrekkelijke repertoire waaruit geput wordt. De nadruk lag op de voortreffelijke composities van hun cd, zoals het langdurige (maar nooit langdradige) 'To Jon', Vloeimans even spacy als breezy ode aan de Canadese pionier van het ambient trompetspel, Jon Hassel. Prachtige opbouw ook, met dat hallucinerende basloopje, rustige ambient, plotse krachtige groove en afsluitend rustig coda, met andermaal die baslijn. Of 'Laurine', een showcase voor Vloeimans' en Van Vliets elektronisch gemanipuleerde soundscapes. Maar af en toe kwamen er ook nieuwe pareltjes langs, zoals Van Vliets 'Git'.

Voor 'Images Of Washington' inviteerde Vloeimans zangeres Fay Lovsky op het podium. Een fraai gezongen hoogtepunt, met de nodige crossover-potentie voor airplay, iets wat Vloeimans' label Challenge Records kennelijk ook gedacht moet hebben; de bonus track van de cd 'Gatecrashin’' is een radio-edit van dit nummer. Lovsky schreef de tekst, die losjes geënt lijkt te zijn op de huidige Amerikaanse politiek-maatschappelijke realiteit, fantasierijk geherinterpreteerd en gegoten in woord en klank. "Money talks in Washington way to loud. The power of the people is not for everyone". Een zweem van een protestsong, het bestaat nog... en dan eentje met een prachtige, catchy melodie.

Eric Vloeimans' Gatecrash is het levende bewijs dat het gebruik van elektronica in een impro- of jazzcontext de gimmick kan overstijgen en wel degelijk een verrijking van het klankbeeld kan betekenen.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Cees van de Ven.

(Maarten van de Ven, 13.8.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.