Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Uitmuntende 'ouderwetse' free jazz
Peter Brötzmann Chicago Tentet, zaterdag 2 juni 2007, SJU Jazzpodium, Utrecht

Rumor is een begrip in Utrecht (en ver daarbuiten). Het is een onregelmatig plaatsvindende festivalavond voor avontuurlijke muziek op het grensvlak van pop, jazz en gecomponeerde muziek. Niet zelden valt de muziek met donderend geraas over de drie grensvlakken heen. Op 2 juni werd de 49ste editie uitgevoerd met als apotheose het Chicago Tentet van Peter Brötzmann.

Brötzmann is niet alleen een liefhebber van het fors aanblazen van zijn rietinstrumenten, maar ook van forse ensembles. Reeds in 1968 maakte hij met zijn internationale octet, waarin Willem Breuker en Han Bennink zaten, de als een bom inslaande plaat 'Machine Gun'. In de Europese freejazz scene begon zijn ster te rijzen. Ook in Nederland was hij veelvuldig op de belangrijke podia en festivals te horen.

In 1997 verbleef Brötzmann enige tijd in de Verenigde Staten. Toen werd de kiem gelegd voor het Chicago Tentet. Van dat tentet zijn inmiddels acht cd's verschenen. In het tentet bevinden zich uitsluitend improvisatoren van groot kaliber: Ken Vandermark (rieten), Joe McPhee (trompet, ventieltrombone), Jeb Bishop (trombone), Johannes Bauer (trombone) , Per-Ake Holmlander (tuba), Fred Lonberg-Holm (cello), Kent Kessler (bas), Paal-Nilssen Love (drums) en Michael Zerang (drums).

De groep speelde één lange set waarin de collectieve improvisatie een belangrijk element was. Daardoor werd een indrukwekkende totaalsound gecreëerd. De lage-tonen instrumenten (twee trombones, tuba en de vet klinkende bas) in combinatie met de gierende en bijtende klanken van de twee saxen en trompet veroorzaakten een welhaast hypnotiserende luisterervaring. 'Sturm und Drang', Wagneriaans, maar dan naar jazz vertaald. De energieke powerjazz verplettert je. Het gunt je geen moment voor contemplatie, maar dat hoeft ook niet. De magie blijft het gehele concert behouden.

Uitspringende solisten zijn Ken Vandenmark op tenorsax en klarinet, de krachtig blazende Brötzmann op alt- en tenorsax en in het bijzonder Johannes Bauer die, al grommend en fluitend door het mondstuk, een verbluffend swingende trombonesolo produceerde. Dat alles ondersteunt door de continu pulserende ritmesectie; twee strijkers en plukkers (cello en bas), de ritmische tuba en twee slagwerkers die zeer inventief en intensief als twee-eenheid opereerden.

Multi-instrumentalist (hij had zijn saxen thuis gelaten) Joe McPhee, de oudste deelnemer van het illustere gezelschap (in 1939 geboren in Miami) hanteerde merendeels de kornet en hield zich bescheiden op de achtergrond. Zijn niet geringe improvisatiekwaliteiten kwamen daardoor niet tot hun recht. Hetzelfde gold enigermate voor de cellist Fred Lonberg-Holm. Ook het massieve geluid van het collectief was debet aan het onopvallende optreden van Lonberg-Holm. Het deed echter geen afbreuk aan het voortreffelijke energieke freejazz-optreden van good old Brötzmann en zijn 'all stars' Chicago Tentet.

Klik hier voor Maarten Jan Rieders fotoverslag van dit concert.

(Jacques Los, 16.6.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.