Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Mâäk's Spirit - '5' (W.E.R.F., 2006) revisited

In 1959 verscheen een belangrijk album van Ornette Coleman: 'The Shape Of Jazz To Come'. Mijns inziens is die titel een rake typering van het vijfde album van de Belgische zesmansformatie Mâäk's Spirit. Zelden wist een cd me zo te overrompelen als deze even bizarre als geniale doorkijk op de toekomst (en de potentie) van de jazz.

De in een ouderwets bigband-geluid gedompelde opener 'Sonnerie' is Sun Ra on speed, met een ranzige Fender Rhodes van Jozef Dumoulin. 'Strange Meeting' begint als een vrij klankexperiment met veel percussieversiering en keyboardbliepjes. De zangeres van dienst hier (Sophie Kokaj of Samanta7) is perfect op haar plaats, met haar bezwerende en omfloerste 'He loves me'-mijmeringen. De blaaspartijen van trompettist Laurent Blondiau en saxofonist Jeroen Van Herzeele (die ook figureert in het Ben Sluijs Quartet) geven het een fusion-tintje, om plotsklaps onderbroken te worden door wat klinkt als een stemsample gemangeld in een percussieve passage. Met het aansluitende 'Datta Error 3' gaat de band echt loos, in een even groovy als heftige outburst van free jazz. Intens, energiek en opwindend. 'Interlude' is een gepast getiteld broeierig sfeerstukje, waarop de blazers lange lijnen met veel lucht spelen. Fraai bekkenwerk ook van Eric Thielemans hier.

De band vervolgt met 'Trois Mûles Bleues', een vreemd stuiterend-swingende compositie met versnelde vocalen, trompet-sax unisono's en staccato's, en gitaarinjecties van Jean-Yves Evrard, die zijn instrument lekker venijnig laat klinken. 'Chroma (Datta Error 6)' opent met door elkaar heen spelende sax en trompet, om open te barsten als weeral zo'n typisch groovend vrij stuk, waar deze band patent op lijkt te hebben. Een prominente rol is hier weggelegd voor de vervormde basgitaar van Sébastien Boisseau. Verder weer veel weerbarstigheid en underground-invloeden. Denk aan Sonic Youth of de avant-gardistische punk/funk klankcollages van The Popgroup. Het live opgenomen slotnummer 'Datta Error 9' getuigt daar zeker van; over een redelijk eenvoudige basis van bas en drums gaat Evrard hier volledig uit zijn dak in een gitaarorgie met sterk akkoordenwerk, die vakkundig wordt ondersteund door Dumoulins keyboard. De tien minuten durende hidden track die na afloop opeens opduikt, ontpopt zich geheel indachtig de uitgangspunten van Mâäk's Spirit als een bizarre en vervreemdende ghost-soundtrack van een cultfilm.

Toegegeven, dit is geen gemakkelijke kost en lang niet iedereen lijkt overtuigd van de kwaliteiten van deze Belgen (zie links hieronder). Maar voor degenen die hun hoofd vrij kunnen maken van gangbare concepties en openstaan voor frisse nieuwe vergezichten op de grens van jazz en avant-garde, kan dit album een ware groeibriljant blijken.

Meer weten?
  • Lees Stef Gijssels' recensie van dit album.
  • Onze recensie met fotoverslag van het concert van Mâäk's Spirit eerder dit jaar in Wilhelmina,
        Eindhoven.
  • De website van Mâäk's Spirit.

    (Maarten van de Ven, 13.5.07) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...






  • Menupagina's:

    Redactieadres:

    Hoekstraat 1 B17
    3910 Neerpelt
    België
    (0032) 11747180
    (0032) 498788554

    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.