Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Veel noten, maar te weinig muziek
Mâäk's Spirit, maandag 26 maart 2007, Jazzpower, Wilhelmina, Eindhoven

Na het beluisteren van de onlangs uitgebrachte cd 'Mâäk 5', was hier nu de gelegenheid om deze Belgische freejazz-formatie live te beleven. En free was het zeker. Het concert bestond uit twee lange sets van elk ruim een uur zonder onderbreking. Er werd collectief individueel naar hartelust geïmproviseerd en vaak op doordringend luide toon. Maar daar zat hem nu juist ook het probleem. Laurent Blondiau (trompet/bugel), Jeroen Van Herzeele (tenorsax), Jean-Yves Evrard (gitaar), Sébastien Boisseau (bas) en Eric Thielemans (drums)... allemaal persoonlijkheden op hun instrumenten. Neem nu Jeroen Van Herzeele, zijn statuur als improvisator in diverse formaties is groot. Maar hier deed iedereen zijn ding in een kader dat nauwelijks muzikale wetten kende.

In het programma van vanavond bleef het zoeken naar boeiende momenten van collectief of individueel spel, adembenemende klanklandschappen of -clusters, knappe structuren of rake wendingen, waaraan je luistergenot kon ontlenen. Maar ondanks een positieve luisterhouding en sympathie voor de leden van deze band hoorde ik niets van dat alles. Zelfs de (te) lange outro's, die na alle voorafgaande massieve ondoorzichtigheid door de formatie subtiel en transparant werden gespeeld, misten inhoudelijkheid om blijvend te boeien. En heb ik me de vraag gesteld waarom ik deze heavy stuff, ongebreidelde speelvrijheid met de decibels van een heavy metalband, niet op waarde kon schatten. Waarom hoorde en begreep ik niet Mâäk's Spirits toegeschreven kwaliteit en uniciteit? Vergeefs zocht ik naar invoelbare interacties die vervolgens hun vruchten afwierpen.

Natuurlijk waren er enkele bijzondere speelmomenten, maar het bleven op zichzelf staande incidenten en ze vormden geen onderdeel van een groter verband. Toch mag geenszins worden getwijfeld aan de serieuze en artistiek integere bedoelingen van deze band. Puur uit eigenbelang wil ik Mâäk's Spirit nogmaals gaan horen en me onbevangen laten meevoeren op hun muzikale ontdekkingsreis. Hopelijk dat de Mâäk-reisleiders dan de interessante luisterwaardigheden onderweg wél weten te communiceren.

Klik
hier voor een fotoverslag van dit concert.

(Cees van de Ven, 5.4.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.