Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cruise Control – 'Easy Cooking' (Cruise Control, 2006)

Een recensie die alleen maar over de muziek gaat, is op zijn best een half verhaal. Dat ik vóór alles naar de opname luister, is een persoonlijke eigenaardigheid die me in dit geval lelijk opbreekt...

Het is mij bekend dat er hordes mensen bestaan voor wie dit soort opnamen de referentie is. Voor dezulken dus geen kwaad woord over deze cd. Voor mij echter hebben we hier een zeer desoriënterende en stukgemixte opname. De ruimte waarin gespeeld werd hoor ik niet, en de kleine nuances in het geluidsbeeld van de instrumenten en musici die concertbezoek zo speciaal maken, ontbreken totaal. Wanneer ik naar een opname luister, wil ik de musici kunnen zien staan ten opzichte van elkaar. Op deze plaat is dat onmogelijk. Maar nogmaals, dit gaat over mijn persoonlijke manier van naar muziek luisteren en zoals gezegd, doen we dat niet allemaal op dezelfde manier. Het wordt nu dus tijd om het over de muziek zelf te hebben.

En die muziek DEUGT! De heren en dame zijn geen onbekenden voor mij, dus ik spreek ook uit eerdere ervaring als ik zeg dat hier deugdelijk gemusiceerd wordt. Hier hebben we niet alleen de bewaarders van een prachtige jazztraditie, maar vooral mensen die die traditie levend weten te houden, onder andere met een veelheid aan eigen composities. Geen nieuwlichterij, geen piep-knor (hoe waardevol die ontwikkeling op zichzelf ook moge zijn), maar - juist ook in de architectuur en uitvoering van de eigen composities - een degelijk voortgaan op groten zoals Monk en Mingus.

Zelf heb ik het meeste met de tracks waarin Ellister van der Molen meespeelt: die trompet geeft deze muziek nét dat beetje meer. Een aantal van de eigen composities van deze groep had ik al vele malen gehoord, maar met Ellisters geluid erbij krijgen die nummers weer een geheel nieuwe dimensie. Waarlijk een trompettiste die we veel te weinig horen.

Dit laat uiteraard onverlet de prestaties van de overige bandleden, te weten: Ruud Bergamin op saxofoons, Bart Egeter op piano, Dan Simon op bas en Ramón Hermans op slagwerk. De eigen composities zijn van Egeter en Bergamin. Afsluitend kunnen we zeggen dat deze cd een must is voor liefhebbers van studio-opnamen en dat concertbezoekers de agenda's met grote regelmaat moeten doorspitten teneinde een optreden van deze thesauriers van de jazztraditie te kunnen bijwonen.

(Marius van Kuyk, 25.2.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.