Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Expressieve Nederlanders versus bedachtzame Duitsers
Border Hopping, donderdag 1 februari 2007, Bimhuis, Amsterdam

Basklarinettist en baritonsaxofonist Eckard Koltermann heeft aan zijn Duitse kwartet twee Nederlandse prominente improvisatoren van hedendaagse jazz toegevoegd – altist Paul van Kemenade en trombonist Wolter Wierbos - en die formatie de toepasselijke naam Border Hopping gegeven.

Koltermann is in de Duitse actuele improvisatiescene beslist geen onbekende. Hij maakte onder meer opnamen met klarinettist Theo Jörgersmann, de WDR-Bigband, Collage 11 en het Creative Works Orchestra. In Nederland is hij ook bekend; zo speelde hij in Willem van Manens Contraband. De rietblazer heeft inmiddels als componist een omvangrijk oeuvre opgebouwd. Hij schreef zowel stukken voor moderne jazz bigband als theater- en kamermuziek. Het is niet verwonderlijk dat zijn kwartet een ingetogen, bedachtzame en intellectualistische improjazz produceert.

Het contrast tussen de expressieve en explosieve Nederlandse blazers en het Duitse kwartet is aanzienlijk. Drummer Achim Krämer kon zich gelukkig aan het concept van het kwartet onttrekken en stimuleerde met alert stuwend drumwerk Van Kemenade en Wierbos tot inspirerende solo's. De ballad 'Pace' – een compositie van pianist Stevko Busch - werd door hem en Van Kemenade als duo zeer intens en indrukwekkend uitgevoerd. De fraaie, felle toon op de altsax gecombineerd met een funky benadering van het melodische thema en de zeer subtiele begeleiding van Busch, vormden de ingrediënten om van deze vertolking het hoogtepunt van het concert te maken.

Andere memorabele momenten waren de collectieve improvisaties in enkele nummers en de voortreffelijke interactie tussen de ritmesectie en de blazers. In die collectieven bleek Wolter Wierbos (we zijn dat natuurlijk ook van hem gewend) met inventieve inzetten en muzikale aanwijzingen de leader te zijn. Zijn virtuositeit op de niet al te gemakkelijk trombone is ongekend. Daarnaast lijkt zijn ideeënstroom niet te stoppen.

De solistische prestaties van zowel Busch als Koltermann vielen niet altijd mee. De wat onzorgvuldige en twijfelende aankondigingen van pianist Stevko Busch waren van eenzelfde orde als zijn pianospel. Wat Koltermann betreft: wellicht had hij zijn dag niet, of waren zijn rieten niet meer strak, want zowel op basklarinet als op baritonsax maakte hij geen sterke indruk. Gelukkig gaf het Duitse kwartet de Nederlanders ruimschoots de gelegenheid hun superieure solo's te etaleren. Met drummer Krämer en, in wat mindere mate, bassist Marcus Conrads was er dan toch met enige regelmaat sprake van uitstekende en geïnspireerde Europese improjazz.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert van Govert Driessen.

(Jacques Los, 11.2.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.