Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




The Gift - 'Live At Sangha' (Bmadish Records, 2005)

Ik ben altijd een grote fan geweest van Roy Campbell (trompet, fluit), die in mijn ogen de echte erfgenaam is van Don Cherry. Ik kende zijn schitterende cd's met William Parker en Hamid Drake al ('Communion', 'Ancestral Homeland', 'Ethnic Stew And Brew'), maar deze heb ik gekocht zonder te weten waaraan me te kunnen verwachten. Campbell speelt er samen met William Hooker (drums) en Jason Kao Hwan (viool). Op zich al een rare combi-natie, maar de cd is één lang stuk zuivere improvisatie, met trage, hectische, intense en treurige passages. Ik heb deze cd tientallen malen als gehypnotiseerd beluisterd. Dit is muziek die enerzijds onnoemelijk open en vrij is, maar tegelijk uitzonderlijk toegankelijk en emotioneel heel sterk : free jazz op zijn best.

Campbell en Hwan cirkelen om elkaar heen en vullen elkaar sterk aan door de warme akoestische klank van Campbell en de elektronisch vervormde klank van Hwans viool. Hooker volgt dit samenspel prachtig, maar roept hen regelmatig ritmisch tot de orde en verandert met enkele slagen de richting van de improvisatie. Na iets meer dan twintig minuten stapt Campbell over op fluit in een duo met Hooker, die dan het initiatief neemt voor een tiental minuten hectisch samenspel van het trio, om dan weer tot relatieve rust te komen. Hwan speelt dan pizzicato op zijn viool (die door de vervorming op een cello of zelfs bas begint te lijken). Het geheel is één live-opname van iets over het uur.

Deze cd heeft voor mij een nieuwe manier van beluisteren geopend. Het was alsof ik door een deur stapte die mij plots alle free jazz die ik tot dan toe ontoegankelijk vond, ging doen appreciëren (Joe McPhee en Vinny Golia waren de eersten om bijgesteld te worden). Een must.

Te verkrijgen via de site van
CD Baby, een online cd-shop voor new independent music.

Labels:

(Stef Gijssels, 31.12.06) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.