Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Willem Hellbreker - 'Movements' (Munich, 2006)

Hoewel de titel 'Movements' anders doet vermoeden, is de nieuwe cd van de tenor-saxofonist Willem Hellbreker een rustige plaat geworden. Op de eigen compositie 'The Getaway' na zijn er allemaal rustige nummers uit het live-concert in het Beauforthuis in Austerlitz gekozen. Dat is jammer. Ik had wel wat meer pittige nummers willen horen. Hellbreker vertelde in een interview dat hij het begrip 'Movements' meer betekenissen had gegeven. Wat te denken van verplaatsingen, overbrengingen en vervoer? In de muziek heeft men het ook over een deel of tempo. In het woordenboek komen ook nog de betekenissen 'omzet' en 'stoelgang' aan de orde, maar dat heeft weinig met de cd te maken, of het moet gaan over de verkoop van de cd. Maar genoeg gepraat over de titel!

Hoe zit het met de muziek? Vooropgesteld: de opname, die Rolf Breemer op 3 april 2006 maakte, is van hoge kwaliteit. Volgens Bert van den Brink, die de saxofonist op de in 1880 gebouwde Steinway Grandpiano begeleidde, had hij zelden zo'n goede live-opname gehoord. De akoestiek van het oude kerkje in Austerlitz bij Zeist is natuurlijk bij alle muzikanten bekend.

De cd begint met een standard van Hank Mobley: 'Funk In Deep Freeze'. Na het roman-tische 'A Song For Us' en de Strayhorn-compositie 'Lush Life', met een poƫtische rol voor Van den Brink, komt dan dat snellere nummer. Met een heerlijke beat van de bas van Wiro Mahieu aan het begin speelt Hellbreker met warm gevoel in het nummer 'The Getaway'. Van den Brink en Mahieu krijgen halverwege volledig de ruimte. Het titel-nummer van deze cd, 'Movements', wordt als een muzikaal schilderwerk afgeleverd. Prachtig blaaswerk van Hellbreker op de sopraansax wordt afgewisseld door gevoelige toetsaanslagen van Van den Brink. Bert, Willem en Wiro worden op dit album ondersteund door gedegen slagwerk van Geert Roelofs.

Hans Dijkstal schrijft in de liner notes over de hele cd: 'Zo moet een tenorsaxofoon klinken: helder, warm, gevoelig, en zelfs een tikkeltje sensueel'. In de standard 'You Stepped Out Of A Dream' blijft de saxofoon van Willem enigszins vlak op de achtergrond. Kans voor Van den Brink om zich eens flink uit te leven. Na de ietwat mat uitgevoerde 'Falling In Love With Love' van Rodgers & Hart wordt de cd afgesloten met eigen compo-sitie 'Orchid Paradise'. Een prachtig samenspel tussen Van den Brink op de vleugel en Hellbreker op zijn sopraansax. Het publiek werd er stil van! Dijkstal heeft ook nog een goede tip: 'Ga alleen of samen op de bank zitten, in een ligstoel op het balkon of in de tuin en laat u door de muziek van Hellbreker meevoeren'. Hiervoor zijn Hellbrekers eigen compositie 'What Could Have Been' en het slotnummer 'Orchid Paradise' prima geschikt.

Het is een mooie cd geworden. Ik ben alleen benieuwd wanneer de drukkere nummers van het concert op een cd worden gezet. Een titelsuggestie? 'Movements Part Two'.

Meer weten?
  • Lees Jeroen de Rijks artikel over Willem Hellbreker.

    Labels:

    (Evert Wybenga, 7.7.06) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...






  • Menupagina's:

    Redactieadres:

    Hoekstraat 1 B17
    3910 Neerpelt
    Belgiƫ
    (0032) 11747180
    (0032) 498788554

    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.