Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Michiel Braam's Wurli Trio – 'Hosting Changes' (BBB, 2006) *****
Trio BraamDeJoodeVatcher – 'Change This Song' (BBB, 2006) ****½


'Demented cocktail organ music a-go-go', zo omschrijft ene Freek uit Nijmegen op een
forum bij de onvolprezen jazzsite All About Jazz de muziek van het Wurli Trio, het nieuwe vehikel van de immer aan de weg timmerende pianist/componist/bandleider Michiel Braam, waarop hij voor de verandering is overgestapt op een ietwat vergeten instrument: de Wurlitzer.

Zijn eerste kennismaking met dit keyboard kreeg de jonge Braam op muziekschool De Lindenberg in Nijmegen. Destijds werd de Wurlitzer veel gebruikt in de popmuziek, onder meer door Supertramp (luister maar eens naar het begin van 'Dreamer'). Braam raakte geïinteresseerd in muziek die pop met jazz vermengde, zoals Miles Davis' 'In A Silent Way'. Na zijn muziekopleiding zou Braam 25 jaar trouw blijven aan zijn piano, al bezat hij ook een Fender Rhodes, die hij echter bijna nooit gebruikte, omdat dat keyboard het specifieke geluid en vibrato van de Wurlitzer ontbeerde. Vorig jaar ruilde Braam zijn Rhodes dan ook in voor een Wurlitzer 200 A. En aangezien het geluid zo verschillend is in vergelijking met de piano, formeerde hij er een nieuwe groep voor, het Wurli Trio, met Pieter Douma (op semi-akoestische bas) en drummer Dirk-Peter Kölsch.

Tijdens een Canadese tournee schreef Braam een compleet songbook met stukken voor zowel zijn trio met bassist Wilbert de Joode en drummer Michael Vatcher als voor zijn Wurli Trio, soms in twee aparte versies. Interessant is dat alle composities zich weliswaar baseren zich op hetzelfde notenmateriaal, maar dat door variaties in ritme, toonlengte en sfeer de stukken toch totaal verschillend lijken te zijn. Braam heeft dit achterliggende idee overigens consequent doorgetrokken in de titels: het zijn allemaal anagrammen van 'Change This Song' (bekijk de hieronder genoemde stukken en puzzelt u zelf maar eens mee).

Het geniale snelle thema van 'Gosh, Ethnics Gan' zou zo geschreven kunnen zijn door Herbie Nichols, terwijl het prachtig verstilde 'Nightsong Aches' doortrokken is van de geest van Erik Satie. Beide stukken krijgen uiteenlopende behandelingen van de twee trio's; waar De Joode en Vatcher ze als het ware demonteren, binnenstebuiten keren en aan nader onderzoek onderwerpen, daar klinkt het Wurli Trio vaak compacter en funkier, maar altijd sfeervol. Is het laatstgenoemde stuk bij Braam, De Joode en Vatcher intimis-tisch van aard (met een schitterend strijkende De Joode); Braam, Douma en Kölsch be-nadrukken juist meer de mystiek. 'Can Ghosts Neigh?' krijgt een zwoel meanderende uitvoering mee van het Wurli Trio, terwijl Braam, De Joode en Vatcher het stuk een Monkiaans stotterende behandeling meegeven.

'Change This Song', de cd van het akoestische trio, vergt dan wellicht wat meer inspanning om te doorgronden, maar is het ontdekken meer dan waard. De extra halve ster voor 'Hosting Changes' mag dan ook niet gezien worden als een aanduiding van kwaliteitsverschil. De vijf sterren zijn er veeleer vanwege de enorme verrassing die 'Hosting Changes' me bereidde; nooit gedacht dat een elektrisch keyboard zo fraai zou kunnen klinken! In handen van Michiel Braam krijgt de Wurlitzer als het ware een extra betekenislaag.

(Maarten van de Ven, 28.3.06) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.