Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Tom Beek - 'White & Blue' (Tomlala, 2005) ****

Tom Beek behoort tot de relatief nieuwe generatie saxofonisten. Hij heeft inmiddels al een behoorlijke staat van dienst achter de rug. Zo is hij te horen op cd's van Rob Madna, Michiel Borstlap, Amina Figarova en Pitch Pine Project. Bovengenoemde cd is de eerste onder zijn eigen naam.

De titeltrack 'White & Blue' is tevens het openingsnummer van de cd en laat direct al horen dat Tom Beek zijn inspiratie heeft gevonden in de fusiontraditie van Brecker, Scott, Sanborn en Grover Washington. De standard 'Caravan' wordt uitgevoerd in een onge-bruikelijke 7/8 groove en laat Beek wailen en grooven. Lekkere hippe moderne jazz, die door de JB Horns-arrangementen een stevige, vette dimensie krijgt. De ritmesectie, bassist Jeroen Vierdag en drummer Marcel Serierse, groovet als een trein, ook in het volgende nummer 'Mr. DJ'. In dat nummer is Karel Boehlee's solo op de Fender Rhodes doeltreffend en sterk.

Wayne Shorters sfeervolle ballad 'Midnight In Carlotta’s Hair', geïntroduceerd door Jan van Duikerens muted trompet, wordt op een ingetogen emotievolle wijze gespeeld. De harmonische aanvullingen van Boehlee (nu op de 'echte' piano) en gitarist Martijn van Iterson dragen bij aan deze wonderschone balladvertolking. Beeks 'Under The Sun' is een relaxte latin-compositie. Zowel Boehlee als Beek soleren navenant. Van Iterson laat in het fris funky 'Marathon' horen dat hij behoort tot een van de belangrijkste Nederlandse gitaristen. Van bassist Steve Swallow is het langzame 'Away', dat mooi zangerig door Beek wordt geblazen. Na het thema volgt een schitterende bassolo van Jeroen Vierdag.

In 'Grand Central', een up-tempo nummer, is trombonist Ilja Reijngoud toegevoegd. Het is het meest straight jazznummer van de cd en swingt gelijk de pan uit. Boehlee's piano-solo is efficiënt en interessant. Reijngoud is nauwelijks te overtreffen. Hij heeft een ongekende snelheid en techniek op de 'luie' trombone en inspireert Beek hier tot diens meest extravagante solo. Het dromerige 'The Treasure' is exemplarisch voor de composi-torische kwaliteiten van Beek. Evenals zijn saximprovisaties getuigen ook zijn composities van een originele, intelligente en romantische inslag.

Sympathiek is dat Tom Beek op deze verrassende, frisse en sterke cd bijna uitsluitend tenorsax (hét jazz-instrument bij uitstek) speelt.

(Jacques Los, 12.11.05) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.