Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Deborah J. Carter

Deborah J. Carter – 'Girl-Talking' (Timeless Records, 2004) **
A timeless record?

'Girl-Talking' is de titel van de nieuwe cd van de Amerikaanse in Amsterdam wonende zangeres Deborah J. Carter. Een live-registratie, opgenomen in de Haagse jazzclub Pannonica. Haar trio bestaat uit Coen Molenaar (piano), Mark Zandveld (bas) en Enrique Firpi (drums). Het repertoire is divers met stukken van o.a Parker, Silver, Joel, Lennon en McCartney. Deze cd geeft de indruk dat Deborah hier haar complete vocale potentie wil etaleren. En zeker, ze heeft vocaal veel mogelijkheden, een soepele stem, een behoorlijk bereik, ze zingt zuiver, heeft fantasie en ook haar podiumpresentatie zal ongetwijfeld oké zijn, maar toch...

ADHD, daar moest ik aan denken na enkele keren de cd te hebben beluisterd. Het klinkt allemaal zo hyperactief, druk, vocaal overact. Natuurlijk, het is te prijzen als je een compositie tot je 'eigen ding' wil omvormen, maar wat als je daarin te ver doorschiet? Dan wordt luisteren vermoeiend. Ik ervaar een agressieve dynamiek in zang en trio. Het concert wordt me niet aangeboden, maar als het ware opgedrongen. Het geluidsbeeld van de opname is ook erg direct. Maar wat me nog het meeste stoort is dat vocaal en instrumentaal alles te recht toe recht aan klinkt. Zó op de tel en niet laid back, geen spannende verschuivingen in het metrum. Ik mis de jazzy timefeel. Dat Deborah J. Carter ervaring en reputatie heeft in Broadway-musicals geloof ik direct. Maar met deze cd heeft ze mij als jazzvocaliste niet voor zich ingenomen of kunnen overtuigen. Het lijkt me goed om nog maar eens wat meer materiaal uit haar cd-oeuvre in mijn speler te leggen. Mogelijk dat ik mijn indruk dan kan bijstellen. Maar dat laat onverlet: een stem moet je pakken, je omarmen, je ziel roeren, kortom iets met je doen. Hoezeer had ik zo'n ervaring na het beluisteren van deze cd met onze lezers willen delen.

Labels:

(Anoniem, 19.4.04) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.