Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Chronicle: The Complete Prestige Recordings 1951-56

Miles Davis - Chronicle: The Complete Prestige Recordings 1951-56 (Prestige)

Juist in een periode dat het niet goed ging met Miles Davis (drugs en drank) tekende hij eind 1950 een contract met Bob Weinstocks platenlabel Prestige. De opnamen van 1951 tot en met 1956 zijn nu heruitgebracht onder de titel 'Chronicle: The Complete Prestige Recordings 1951-56'.

Tijdens de eerste sessie (half januari '51) met Sonny Rollins, Bennie Green, John Lewis, Percy Heath en Roy Haynes verkeerde Miles niet in een glansvorm. Hij revancheerde zich begin oktober in hetzelfde jaar met de tweede opnamesessie (de 'Dig'-sessie). Er werd een nieuwe opnametechniek toegepast waardoor de drie minuten-grens (78-toeren) kon worden overschreden. De musici kregen daardoor de ruimte hun soli uit te werken en uit te breiden. Naast Sonny Rollins werd de 19-jarige altist Jackie McLean aan de band toegevoegd. Hoewel Rollins met zijn instrument en riet die dag wat moeite had, werd er over het geheel genomen door ieder van de blazers geïnspireerd en voortreffelijk gesoleerd.

In 1953 werden er hoofdzakelijk kwartetopnamen gemaakt van wisselende kwaliteit en was er een interessante sessie (uitgebracht als 'Collector’s Items') met Sonny Rollins en Charlie Parker, beiden op tenorsax.

In 1954 overwon Davis zijn heroïneveslaving en nam drie platen op: 'Walkin’', 'Blue Haze' en 'Bag’s Groove'. Vooral de laatste is een topper. Het gaat om twee opnamesessies. De eerste van 29 juni, met Sonny Rollins, Horace Silver, Percy Heath en Kenny Clarke, bevat de befaamde nummers 'Oleo' (vele jaren de herkenningstune van Michiel de Ruyter's jazzprogramma), 'Airegin' en 'Doxy'. Op kerstavond van datzelfde jaar vindt de tweede opname plaats. Dit keer met Milt Jackson, Thelonious Monk en wederom Percy Heath en Kenny Clarke. Op beide sessies wordt door elk van de solisten subliem gemusiceerd, met als uitschieter de twee takes van de sfeervolle blues 'Bag’s Groove'. Davis had zich toen al bevrijd van het bebop-idioom en gold als innovator van de toen genoemde hard-bop school.

Op de plaat 'Walkin’' - een opname uit 1954 met onder meer J.J. Johnson - is nog vermeldenswaard het briljante tenorspel van Lucky Thompson. In 1955 worden er kwartetopnamen gemaakt met Red Garland, Oscar Pettiford en Philly Joe Jones: 'The Musing Of Miles'. Dit is de opmaat voor het eind '55 geformeerde befaamde Miles Davis Quintet met John Coltrane. Het lukt Davis om Coltrane, die bij organist Jimmy Smith speelde, in september toe te voegen aan zijn nieuwe formatie. Vanaf dat moment kende het succes van Miles Davis geen grenzen meer. Het resulteerde in de vermaarde 'Workin’', 'Relaxin’', 'Steamin’' en 'Cookin’' sessies. De ritmesectie van deze succesvolle formatie bestond uit Red Garland, Paul Chambers en Philly Joe Jones. Dit kwintet werd één van de meest invloedrijke bands uit de vijftiger jaren. De muziek klinkt heden ten dage nog even fris, swingend en tijdloos als destijds. De groep maakte zowel Davis als Coltrane tot grote sterren. Beiden hebben na de Prestige periode nog gezamenlijk op het label Columbia essentiële platen gemaakt, waaronder 'Kind Of Blue'.

In deze Prestige box is een kenmerkende episode uit het leven van Miles Davis op voortreffelijke wijze vastgelegd, met name de ontwikkeling die hij toen doormaakte. Een stevige aanrader dus, in het bijzonder vanwege 'Bag’s Groove' en de opnamen van het legendarische kwintet met John Coltrane.

(Jacques Los, 26.1.04) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.