Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Jazztube
Reijseger / Fraanje / Sylla - 'We Were There' (Just Listen, 2020)


Het trio van cellist Ernst Reijseger, pianist Harmen Fraanje en percussionist/zanger Mola Sylla is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een ware publiekslieveling, die tot voor kort overal zorgde voor uitverkochte zalen. Nu natuurlijk even niet en mede daarom komt hun nieuwe album 'We Were There' zeer gelegen. Maar het werd ook wel weer eens tijd voor een nieuwe schijf. 'Count Till Zen' dateert alweer van 2015. De populariteit van Reijseger-Fraanje-Sylla ligt natuurlijk voor een belangrijk deel in de allesbehalve alledaagse samenstelling, waarbij pianist Fraanje nog de meest gangbare is. Verder verwacht je dan een bas, waar je een cello krijgt. En dan ook nog eens een cellist die qua muzikale opvattingen net zo dicht tegen klassiek aanschurkt als tegen jazz. En tot slot is daar Sylla, die als percussie niet het drumstel hanteert, maar de mbira en de xalam, die gangbaar zijn in zijn vaderland Senegal, maar hier vrijwel nooit te horen zijn. Daarnaast doet hij ook als zanger dienst. Verder wijkt zijn stijl van spelen op een aantal punten fors af van wat we normaal gesproken onder jazz scharen.

Met Sylla's 'Boulmanine' gaat het album ingetogen van start. Fraanje speelt een poëtische melodie, Reijseger kleurt het plaatje op de achtergrond verder in en dan komt Sylla erbij, eerst met een repetitief patroon op de mbira, de officiële benaming voor wat we ook wel de duimpiano noemen, en dan met zijn overrompelend imponerende zang. Ook 'Xeeg' is van Sylla en in beide nummers valt op hoe dicht de americana en de blues nog altijd bij de West-Afrikaanse muziek staan, hoezeer een deel van blank Amerika die invloed ook wil ontkennen. Met name 'Xeeg' is pure blues. Een loom ritme van Reijseger en Sylla, bijpassende zang en mooie loopjes van Franje. Het geluid van Reijsegers cello, hier gehanteerd alsof het een gitaar is, en Sylla's xalam - een soort van banjo - kleuren hier perfect bij elkaar. Fraanje - en '51' is daar een mooi voorbeeld van - is als geen ander in staat om middels muziek een sfeer neer te zetten, vaak van filmische allure. In 'Bodensee' horen we aansluitend de pianist zelf met een prachtige, bijna klassieke partij. Een volgend voorbeeld van de eclectische stijl van dit trio. Reijsegers 'Landscape Of The Soul', het eerste stuk van zijn hand op dit album, valt op door de sterke ritmiek die het stuk een zekere spanning meegeeft. Alleen Fraanje ontsnapt eraan met een bescheiden melodie. Op de achtergrond horen we Sylla zingen, terwijl Fraanje hier voor het ritme zorgt.

Ook 'Charlotte' en 'Albatros', twee stukken van Fraanje, bezitten dat sterk verhalende, beeldende karakter. Daarnaast horen we in 'Charlotte' de invloed van folk, met name door de zang van Sylla, en valt in 'Albatros' dat voor Fraanje zo kenmerkende vederlichte pianospel op. 'Koluté' is dan weer typisch Sylla, teruggrijpend op de voor zijn cultuur zo kenmerkende ritmische patronen, al bereikt hij hier met de toevoeging van de piano en de cello een krachtige synthese. De laatste drie stukken van het album zijn van de hand van Reijseger. In 'Biruta' valt daarbij vooral de zang van Sylla op, zeer spaarzaam begeleidt door Reijseger en de ingetogen melodie van Fraanje. Het maakt het stuk tot een enigszins dramatische ballade. Van de drie musici slaagt Reijseger er wellicht nog het beste in om uit al die diverse muzikale stijlen een nieuwe eigen wereld te creëren. 'Raykwela' en 'Where You There' voldoen met hun geheel eigen, unieke klankwereld in ieder geval perfect aan die beschrijving.

In de Jazztube zie je Reijseger Fraanje Sylla live aan het werk in Plaza Futura, Eindhoven, opgenomen op 20 september 2012 door Cees van de Ven.

Labels:

(Ben Taffijn, 9.5.20) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.