Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Het onmetelijke Brazilië

Rafael Abdallah-Rogerio Bocato Quartet, dinsdag 11 februari 2020, De Smederij, Groningen

Wanneer we het over de populaire Braziliaanse dansmuziek hebben, staan we na de bossanova en de meer generieke samba al snel met de mond vol tanden. Maar we hebben het dan wel over een land dat bij benadering de helft van Zuid-Amerika beslaat en zich van Noord naar Zuid over ruim tienduizend kilometer uitstrekt.

Dat de bossanova in De Smederij slechts een enkele maal vluchtig voorbijkwam was dus niet meer dan logisch. Bassist Rafael Abdallah en percussionist Rogerio Bocato hadden voor hun pittige potje een veelheid aan stijlen en ritmes bij elkaar gezocht. En die lieten ze ook nog eens naar hartenlust wringen en kraken. Soms speelde elk lid van het kwartet zijn eigen patroon, wat nergens in een chaotische wirwar ontaardde.

Ook het idee dat die Braziliaanse muziek uit louter uitbundig carnavalsgehuppel bestaat, werd ontzenuwd. Het merendeel van de gespeelde nummers had een uitgesproken melancholische, introverte sfeer. Antônio Carlos Jobims 'Bonita' was ijl als het licht tussen twee kleuren van een Mark Rothko-schilderij.

'Cadê A Marreca' van Arismar De Espírito Santo kwam misschien nog het dichtst bij ons idee van die Latijnse vrolijkheid. Gitarist Thomas Hilbrandie huppelde ogenschijnlijk zorgeloos door het schema - maar die pasjes waren wél zorgvuldig uitgemeten en getimed. Bocato voerde hier een fascinerend concerto voor triangel en drumkit uit.

In de sessie na het optreden viel pianist Lorenzo Vitolo op. Je zou zweren dat Thelonious Monk hier in zijn aanleunwoning in aanbouw een aanrechtje aan het aanbrengen was.

Concertfoto: Hammie van der Vorst

Labels: ,

(Eddy Determeyer, 17.2.20) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.