Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Vogelzanglijnen in compositorisch perspectief

Ad Colen - A Bird's Eye View, zaterdag 2 februari 2019, Bimhuis, Amsterdam

In de geschiedenis van de jazz is de vogel een belangrijke inspiratiebron. In gesprek met oudere Nederlandse jazzmusici zal dit beestje ongetwijfeld vallen als het gaat over (meestal al enige tijd geleden gestorven) collega's uit de glorietijd van de jazz. En natuurlijk is de bijnaam van Charlie 'Ornithology' Parker, Bird, niet willekeurig gekozen. Slagwerker Han Bennink heeft wel eens laten weten dat hij geïnspireerd is door de specht. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Jazzsaxofonist en componist Ad Colen heeft zich eveneens laten inspireren door de gevederden. De specht komt echter niet voor in de setlist van het Ad Colen Quintet, wel vogels als de buizerd, de zwartkop en de winterkoning. 'Sinds zijn vroege jeugd kwam jazzsaxofonist en componist Ad Colen elke vakantie in een huisje vlak over de grens met België. Een plek midden in een uitgestrekt bos, waar geen stromend water en elektriciteit is. Hier speelde hij samen met de vogels en vond hij de inspiratie voor een uniek muziekproject; A Bird's Eye View.' (adcolen.com) "Ik heb allerlei vogelgeluiden uitgezocht, die ik soms letterlijk heb verwerkt in mijn stukken. Die vogels trekken me zo aan omdat deze noten uit de natuur zo puur zijn en die klanken heel eigenwijs zijn. Ze hebben geen grenzen en een eigen tonaliteit", licht Colen toe tijdens het optreden.

Na een aan de vogel gewijd gedicht van Armando start het kwintet de vogelsafari met een ode aan de boomleeuwerik oftewel de lullula. Deze onomatopee is helder terug te horen in de Wurlitzerlijnen van Mike Roelofs. Na de klinkende solo's van Colen en Roelofs zet Rogier Hornmans cello de vrije val van de leeuwerik in, totdat we weer terug zijn bij het thema. Vervolgens is in 'Five Jackdaws Having A Chat' de kauw aan de beurt. Een onvoorspelbaar gesprek dat wordt verklankt door het donkere, puntige strijkwerk van Hornman, de complexe ritmes van Sun, en de dissonanten van Colen en Roelofs.

Ad Colen brengt muziek met een boodschap. Wie meer wil weten over de inspiratiebronnen van de saxofonist kan terecht op de website van de vogelbescherming. Leden van deze vereniging ontvangen bovendien vijf euro korting bij aanschaf van de cd. In 'Limosa’s Lament', een klaagzang opgedragen aan de door de toenemende landbouwnijverheid in het nauw gedreven grutto, neemt het kwintet de luisteraar in een onrustige vogelvlucht mee naar het schaarse ongerepte land.

Colen weet op tenor- en sopraansax te binden en te overtuigen. De lyrische lijnen van de verschillende vogels worden niet alleen nauwkeurig gevolgd, ze worden door Colen in een boeiend compositorisch perspectief geplaatst. En dat perspectief ontvouwt zich in het Bimhuis tot een verfrissend, swingend optreden, waarin de ritmesectie van Dion Nijland en Yonga Sun en de instrumentele bijdragen van Mike Roelofs, Rogier Hornman en Ad Colen mooi in balans zijn.

Het is Colen gelukt een bezetting te vinden die het orkest van de gevederde natuur prima tot uitdrukking brengt. En misschien overbodig om te melden, maar de muziek van 'A Bird’s Eye View' is zeker ook geschikt voor de luisteraar die geen affiniteit heeft met vogels.

Klik hier voor een fotoverslag door Cees van de Ven van het concert dat het Ad Colen Quartet op 20 mei 2018 gaf in De Bastei te Nijmegen.

Deze recensie verschijnt ook op Jazz'Halo.

Labels: ,

(Robin Arends, 24.2.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.