Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Nieuws / Interview
Nieuw muziekpodium in Eindhoven


Eindhoven is sinds het begin van dit seizoen een kleinschalige plek voor muziek rijker. Onder de naam Paviljoen Ongehoorde Muziek organiseert componist en toetsenspeler Bart van Dongen concerten. Maar er gebeurt nog veel meer.

De ruimte in het pand aan de Eindhovense Ruysdaelbaan leent zich uitstekend voor intieme concerten. Niet te groot, niet te klein, een prettige akoestiek. Bosschenaar Bart van Dongen (58) is er bijzonder tevreden over. Van Dongen is geen nieuwkomer in het Eindhovense circuit. Zo is hij lid van The Monochrome, waar ook Richard van Kruysdijk in speelt, en van Eddy and the Ethiopians, de groep rond saxofonist Edward Capel. Hij was tot vorig jaar april artistiek leider van Intro/In Situ in Maastricht, een organisatie voor nieuwe muziek en geluidskunst. Een paar maanden later kwam er een einde aan het kleinschalige Bossche podium Artuarium, dat hij zeven jaar lang bestierd had.

De keuze om in Eindhoven neer te strijken, werd mede bepaald door het wegvallen van stichting Axes in 2017. "De timing kon niet gelukkiger zijn", zegt hij. "Vanuit de stad dienden zich geen alternatieven aan, waardoor ik die lacune kon opvullen."

Hij ziet Podium Ongehoorde Muziek niet als een regelrechte opvolger van Axes. "Ik wil me in mijn programmering niet een jaar van tevoren vastleggen. Als zich iets aandient, moet ik flexibel genoeg kunnen zijn om het een plek te geven. Verder richt ik me op het signaleren en ontwikkelen van talent, zoals ik dat ook in Den Bosch en Maastricht gedaan heb. Zo heeft in december het Simâ Duo van Orkun Agir en Rianne Wilbers hier opgetreden. Het eerstvolgende concert is van een trio rond zangeres Amber Haddad. Ze studeerde jazz in Maastricht en heeft bij Intro/In Situ onderzoek gedaan naar haar Libanese roots. Nu treedt ze op met bas en Arabische luit. De muziek is tot de essentie teruggebracht, waardoor haar stem meer ruimte krijgt."

Niet alleen wil Van Dongen ruimte bieden aan heel verse muziek en improvisatie, en muziek van 'nieuwe Nederlanders', met dit podium wil hij ook een bijdrage leveren aan het Eindhovense en Brabantse muziekcircuit. "Musici ontmoeten elkaar hier. Ze praten en spelen met elkaar. Door de intimiteit van de plek wisselen bezoekers van gedachten met elkaar en met de musici. Daarnaast is het een werkplek. Musici repeteren hier, gebruiken het als opnamestudio. Richard van Kruysdijk heeft hier pas nog opnamen gemaakt met de Tilburgse celliste Jacqueline Hamelink. Ik wil vooral dingen laten gebeuren."

Dit artikel verscheen eerder in het Eindhovens Dagblad

Labels:

(René van Peer, 25.2.18) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.