|
Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
| |||
|
Beheerst bruut en ongezien subtiel Fundament, zaterdag 6 mei 2017, NONA i.s.m. Cultuurcentrum, Mechelen Natuurlijk kon dit project niet anders dan bijzonder worden. Met een arsenaal van vijf contrabassen, twee bastuba's, twee baritonsaxen, een bassax, een tubax en een trombone zag het ernaar uit dat de voorstelling van Fundament een overweldigend gebeuren zou worden, dat waarschijnlijk trillingen in de buik teweeg zou brengen. De productie verraste in haar beweeglijke uitwerking die uitmuntte in beheersing. Om het verrassingseffect een maximale kans op impact te laten, was het voor de première nog makkelijk om er op voorhand weinig over te lezen of te zien. Na vier voorstellingen werd dat voor de dagelijkse Facebookgebruiker al moeilijk. Foto's en filmpjes doken op met indrukwekkende en intrigerende beelden en geluiden. Beweging bleek een sleutelwoord. Bassist, beeldhouwer, tekenaar en performer Peter Jacquemyn werkte met Fundament een heuse choreografie uit. In Mechelen was die te zien in de kerk van het Cultuurcentrum, voor de foto's misschien niet de meest fotogenieke en voor de akoestiek misschien niet de meest dankbare, maar ontgoochelen deed de première allerminst. Ogen en oren van het publiek kregen flink de kost, want de losse elementen die eerst kriskras door elkaar liepen, gingen zich verenigen in uiteenlopende bewegingen. Zij zochten elkaar op om in verschillende formaties muzikale patronen uit te tekenen. Diepe klanken werden samengebracht en zowel met als tegenover elkaar uitgespeeld. Zo kwamen de snaarinstrumenten letterlijk tegenover de blazers te staan, liepen muzikanten van het ene kamp over naar het andere en leken sociologische vormenanalyses samen te gaan met muzikale creativiteit. Er was plaats voor dyades die in samenstelling wisselden en een krachtige spiegelopstelling toen de twee bastuba's met de kelken tegenover elkaar kwamen te zitten, op een vingerdikte afstand. Omdat de instrumenten nooit lang op dezelfde positie vertoefden, speelde afstand ook een rol in het geheel van de klanken. Muzikanten zochten niet alleen elkaar of de hoeken van de speelruimte op, maar ook de voorste rij van het publiek. Jacquemyn leidde meestal de dans, maar in één fase mocht trombonist Matthias Muche spelverdeler zijn. Bijna naar het slot toe ontstond de chaotische en drukke wall of sound, die zo veel instrumenten samen kunnen opzetten. De liefde voor free jazz en improvisatie kwam in menige passage aan bod, maar vooral was er in de voorstelling sprake van afgemeten of weloverwogen sculpturen maken met beeld en klank, met een groep die aan eenzelfde zeel trok. Dit fundament van bassen was zo beheerst bruut en ongezien subtiel tegelijk, dat ik wou dat ik het al opnieuw gaan zien was. Deze recensie verschijnt ook op Jazz'Halo. Klik hier voor foto's door Cees van de Ven van het concert dat Fundament op 19 mei 2017 gaf in de ZLDR Luchtfabriek in Heusden-Zolder. Labels: concert, muziektheater (Danny De Bock, 15.5.17) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |